onsdag 28 oktober 2009

En 30-åring i en ?-årings kropp

Jaha, mina vänner...idag var det alltså dags. Min fysiska ålder skulle en gång för alla fastställas - ett gäng tester skulle berätta för mig om jag verkligen är 30 år.
Min chef hävdade att resultatet skulle hamna på drygt 20 år. Jag var skeptisk, men samtidigt väldigt nyfiken.
Så hur gick det då till?

Med ett speciellt system utvecklat av Polar skulle det ske. Min käre testare ansåg att jag hörde till gruppen elitmotionär och gav mig lite extra att bita i redan från början...tack.

Längden
kontrollerades.


Vikten
kollades.

Blodtrycket mättes.

Kroppssammansättningen mättes (fettprocent, vattenmängd och fettfri kroppsmassa) på en speciell våg.

Syreupptagningsförmågan (VO2max/konditionen) mättes med pulsband och mätinstrument från Polar.

Bålstyrkan mättes genom att ett max antal crunches skulle göras på ett visst sätt under en minut.

Benstyrkan mättes genom sk "jägarvila", sittandes med benen i 90 graders vinkel mot en vägg.

Bicepsstyrkan mättes med ett mätinstrument där man går från 90 graders vinkel i armbågsleden och sedan statiskt skall generera så mycket kraft uppåt som möjligt.

Flexibiliteten kollades genom att från sittande på golvet med raka ben mäta hur många cm framåt man kan föra händerna framåt mot fötterna.

Allt detta hamnar sedan test för test på en skala mellan nivå låg och nivå elit, kalkyleras och en sk bodyage räknas ut.

Jag är minst sagt överraskad över mitt resultat.
Det visar sig nämligen att min kropp inte alls är 30 år gammal, utan bara 20 år! Jag hamnade på nivå elit i alla tester utom bicepsstyrkan, och min kroppssammansättning klassades som optimal. Flexibilitetsmätaren gick i botten och syreupptagningsförmågan låg en bra bit över gränsen för elit.
Kanske dags att sluta underskatta min förmåga nu?

Hade jag haft aningens lägre blodtryck hade jag blivit 18 istället för 20...men det känns som att det räcker att min kropp anser sig vara född 1989 va?
Heja mig - nu blev den här träningshösten om möjligt ännu bättre!

23 kommentarer:

  1. GRATTIS :)
    Min vän Du e född 1979...de vet jag haha
    Du e ju min "födelsedagspresent"....inte alla som får ett barn i present...plötsligt blev min egen födelsedag ett minne blott...härligt...då behöver man inte hålla koll på sin egen ålder :)
    Ha en bra kväll...kramkram

    SvaraRadera
  2. jag tror ingen av oss som läser är förvånad... ;)

    SvaraRadera
  3. Grattis gumman!
    Snacka om kvitto på att Du har tränat och skött dig! :)
    Och vilken sporre att förtsätta..
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så jäkla häftigt att göra ett sånt där test :)
    Hade ju varit riktigt kul att få reda på hur man låg till :)

    SvaraRadera
  5. Grattis! Måste kännas hur bra som helst!

    SvaraRadera
  6. Wow, grattis till 10 år extra då!
    Kul att göra ett sådant test.

    Min faktiska ålder skulle dras ner med många år på Flexibiliteten, inte i närheten av att nå mina fötter eller ens sitta rak i ryggen med utsträckta ben :)

    SvaraRadera
  7. Vad instressant att läsa om och göra ett sådant test. Verkligen härligt att du har den nivån, tänk vad det gör i längden för dig!

    SvaraRadera
  8. Oj det där var ju galet bra!!!
    (inge fotboll för dig i unga år med den rörligheten??!1 :) Såklart du ska satsa nu i höst, sen får du skörda alla frukterna i vår!

    SvaraRadera
  9. Wow! Grattis på "födelsedagen" kan man väl säga. Vilket fantastiskt resultat! Och vilket coolt test. :-)

    SvaraRadera
  10. Bra där, ett kvitto på det du kanske redan visste innerst inne? Stor kram och jag ser verkligen fram emot Prag!

    SvaraRadera
  11. Grymt bra! OCH Jag visste det! ;) STOR KRAM

    SvaraRadera
  12. Tränar man som du gör är det väl ingeting 30 och ha 20 år ålder på kroppen men du kanske inte är så insatt i sånt??? efter va läst här dricker du ofta o mycke eller va de nån som sa det kommer inte ihåg??? e man 40 år och kroppen e 20 då har man skött kroppen bra . du bode dra ner på ditt supande!!!

    SvaraRadera
  13. Anonym - vad du än får ut av din kommentar så hoppas jag att du mår bra av det. Egentligen vill jag ta bort hela ditt inlägg, men låter det stå kvar som ett extremt dåligt exempel på rättstavning och grammatikregler.
    Tack också för ditt råd om mitt "supande", jag låter det passera obemärkt förbi. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Anonym: Tråkig inställning och attityd du har. Här inne hos Helena mår vi bra och blir inspirerade, om det inte passar dig så finns en uppsjö bloggar att besöka. Kissies passar dig nog bra.

    Helena: Vad sägs om att vi skålar ikväll för din 20-åriga kropp.

    SvaraRadera
  15. WOW! Grattis!! Vad härligt det måste kännas. Själv känner jag mig som en kärring i kroppen, haha! :-)

    SvaraRadera
  16. Hm...supande???Vilket ord...
    Hurra,för alla som har kontroll när det gäller alkohol.
    Bra Helena att du låter inlägget vara kvar...visar i klartext att en del lider av bitterhet....eller?

    SvaraRadera
  17. Du är min förebild inom träning det vet du. Att vara 10 år yngre är hur bra som helst. Tänkte på dig när jag var ute och sprang imorse. Stort rekord idag igen, vet inte var energin kommer ifrån just nu. Ha en härlig dag. Stor kram

    SvaraRadera
  18. grymt! hej lammkött och tonåring! haha! nej fy fasen, tonåren vill man inte gå igenom igen! men härligt att fysiken är på topp =)

    SvaraRadera
  19. Ett bättre bevis på hur bra du mår kroppsligt kan du väl knappast få!
    Grattis på 20-års dagen ;)
    Kram

    SvaraRadera
  20. jösses vad underbart!!! grattis!
    kramelikramar till 20-åringen

    SvaraRadera
  21. Hahaha....jag tvivlar på att jag skulle vilja veta mitt resultat för tillfället.

    Men du....kan vi inte mötas upp någon tisdag och ta det där glaset vin och lyssna på Per? Vore väldans trevligt tycker jag.

    kramar

    SvaraRadera
  22. Grattis till 20-åringen! Måste kännas härligt att få bekräftelse för att det man gör är bra.
    Insåg att jag nog snarare är en 35-åring i en 45-årings kropp.
    Men sakta och säkert jobbar jag på att få ner åren och om några år kanske jag också kan fira några år yngre. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  23. Hahaha, guldläge, grattis :)! Jag vill också göra ett sånt test, känner mig inte alls som trettio ju ;)...

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)