söndag 1 november 2009

Du & jag Astrid

Tog en promenad genom stan igår för att leta upp en kyrkogård, skänka en tanke till dem som inte finns hos oss längre. Efter en timme i mörkret och en massa tankar på de mina tog mina fötter mig dock någon helt annanstans. Jag hamnade med ett glas vin, ett ljus och en bok i ett fönster på en livlig gata. Senare blev fönstret i en stadsdel bytt till ett annat i en annan del av stan. Den delen där jag i många år själv bodde och fortfarande känner mig hemma.
När jag skulle hem gick jag nedför trappan och mötte dörren. Dörren som blev som gårdagens gravsten för mig. Dörren som säger A Lindgren.
A för Astrid, Astrid som alltid började de dagliga telefonsamtalen med sina systrar med orden "döden, döden", för att ha det avklarat och sedan kunna prata om roligare saker.
Mitt hjärta gjorde lite ont för en sekund. Lägenheten innanför är fortfarande full med materiella ting, men något fattas den.

"Man måste lära sig att leva så att man blir vän med döden. Tror jag, tralala."
Sagt av Astrid när hennes son hade gått bort.

Hoppas att du sover gott du kloka tant.
Foto privat.

6 kommentarer:

  1. Astrid va en klok kvinna i mångt o mycket.Som sagt döden pratar man inte om,inte konstigt att den skrämmer så många.
    Föds man ska man ju en dag "lämna jordelivet"
    Nåt att tänka på är att få ut så mycket som möjligt av livet,visa uppskattning när man kan.
    Man har varann endast "till låns"
    Glädjas åt det man har, inte "våndas" över det man inte har.
    Ha en bra söndag alla och njut av livet..det går inte i repris.
    Kram till er alla :)

    SvaraRadera
  2. Vackert skrivet Helena och Astrid hon sprider sin klokskap fortfarande och kommer att göra långt efter att hon försvann men visst fattas hon oss..

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Döden döden...

    Ja vi kommer alla minnas vår astrid med fina goda minnen, eller vad tror du? =)

    SvaraRadera
  4. Så vackert skrivet Helena! MÅnga söndagskramar!

    SvaraRadera
  5. Tänk att jag sitter här och ler för att du lyckades förmedla den varma och harmoniska känslan, trots döden-temat. "Döden, döden" har gjort sig populär hos mig och vänner också, ett himla bra sätt att klara av det och sen ägna sig åt roligare ting.

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Det går inte en dag utan att jag skänker en tanke till dem som inte längre finns bland oss men jag tycker ändå att det är fint att vi har en hel helg att ägna dem en särskild åtanke.
    Kram

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)