lördag 29 augusti 2009

Resedrömmar

Det finns en del av mig som älskar att vara hemma. Bara strosa runt i lägenheten och pyssla, plocka och mysa... Har en tendens att bli lite väl hemmakär ibland och då kan jag bara vara hemma en hel dag och göra ingenting. Underbar känsla!
Det finns dock en annan del av mig som inte kan få nog av att resa. Se nya platser. Dra ut på äventyr. Flyga. Åka buss på en väg som leder till ett okänt mål. Ha resfeber.

Precis den Helena bor i min kropp idag. För första gången på länge tittar jag i min kalender utan att hitta någon bokad resa. Ett par planer finns, men inget som är bokat och klart. Jag gillar känslan av att ha en bekräftelse i min mail, utprintat och fäst med ett gem i kalendern eller en biljett i ett kuvert...ett bevis på att jag verkligen ska iväg, att jag ska få se en annan del av världen. Det är en känsla jag knappt kan leva utan!
Nu är det inte så, jag har ingen bokning, bara en pirrande äventyrslust som är nära att bubbla över, och att senaste numret av Vagabond låg på hallmattan igår gör inte saken bättre. I morse insåg jag att något måste göras, och det snart.

Vad tror ni om en favorit i repris och fira jul och nyår i Ecuador...en månad i det djupaste av Amazonas? Allt och alla finns ju där, väntar på mig och kommer att ta emot mig med öppna armar...
Foto privat. Nyårsafton 08/09 i Cuyabeno, Ecuador...

9 kommentarer:

  1. Det är ju klart att du ska ta och resa! Låter så härligt när du beskriver det. Men måste fråga: Hur gör du? Skulle också vilja iväg men det verkar som att det där som kallas ekonomi inte räcker till. Hör massor av studenter som tar sig iväg. Säkert bara jag som inte fattar var man kan hitta "billiga" resor :(.

    SvaraRadera
  2. Har också en sån där enorm längtan i mig just nu. Hemmamysmalin har försvunnit och istället lurar där en Malin som vill ut på äventyr, titta på isbjörnar, åka pån Safari, besöka Kina och dess sevärdheter. Jag måste helt enkelt boka en resa snart =)

    SvaraRadera
  3. Åh, önskar jag också bara kunde sticka iväg! Tycker du ska åka, verkar ju skithärligt.. Resor förgyller verkligen hela ens tillvaro :)

    SvaraRadera
  4. Åh så underbart med resplaner! Nya numret av Vagabond hade en hel del att erbjuda vad gäller att drömma sig bort och planera. Lycka till !

    SvaraRadera
  5. Tycker att det låter som en bra plan att boka in något.
    Något som får en att börja längta till den dagen och ha något att se framemot.
    Själv sitter jag och är sugen på att boka en till skidresa :)

    SvaraRadera
  6. Jag är likadan! Älskar att pyssla hemma, men måste alltid ha ens ett liiitet äventyr inplanerat. Oftast sedan när jag reser så är jag alltid så glad för att komma hem igen trots att resan har varit bra. Det är en bra balans.

    Vi har sparat en semestervecka till hösten för att dra till Kalifornien, men vi vågar inte boka någon resa än pga svininfluensan.. Det är ju så nära mexiko och vi vill gärna se hur det utvecklar sig. Vet inte om det är fjantigt att tänka så samtidigt då jag skulle ångra mig om vi åkte o blev sjuka för kalifornien finns ju kvar o väntar på oss. Livets stora frågor... Iallafall i-landslivets. Kram

    SvaraRadera
  7. Jag har länge drömt om att åka till Ecuador. En vän jag träffade under min tid i Belgien kommer därifrån och vi skiljdes åt med löftet om att snart ses igen...Det är fyra år sedan nu.
    Hoppas att du kommer iväg snart.
    Kram

    SvaraRadera
  8. ut och res vetja, eftersom du är liten res-mademoiselle :)
    själv är jag en riktig hemma-tjej, det var ett bra tag sen jag reste sist men jag tycker att det är himla kul när vi väl beger oss ut på äventyr :)

    trevlig helg på dig raring!
    kram

    SvaraRadera
  9. Jag är likadan - vill alltid ha en resa inbokad :) Men vi har ju Prag på g - och jag har en liten fundering på att bege mig till betydligt kallare breddgrader runt jul...

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)