söndag 16 augusti 2009

Veckans längsta morgonrunda

Morgonens vanliga runda på 9,7 kilometer blev något längre idag...
Efter dryga 3 kilometer i bra tempo sprang jag på en kompis som powerwalkade (töntigaste ordet, btw...) till jobbet. Eftersom vi inte ses överdrivet ofta var jag inte svårövertalad att sluta springa och promenera med honom hela vägen till hans jobb. Oväntat trevligt avbrott och vi hann reda ut ett och annat. Varför man ska låta sin mormor äta en bulle om hon vill ha en, hur man ibland känner att man är förälder till sina egna föräldrar, varför man ska träna på gym då och då och att vi båda snart fyller 30 och tacklar det på våra egna sätt...
Väl framme vid hans jobb vände jag på klacken och började springa hemåt. Med tanke på min "lilla" omväg hade jag ju kunnat springa direkt hem, men ni som känner mig borde veta att det inte är så jag fungerar. Nejdå, jag svängde av och tog resten av min morgonrunda också.
Efter 15 kilometer, 85 minuter och en snittfart på 5,41 min/km (vi måste ha promenerat i rasande tempo!) var det rätt gott med frukost, minst sagt.
Lyxade till det med havregrynsgröt kokad med massor av kanel. Rörde i mammas blåbär och köpta (skämmes!) hallon. Toppade med en skivad banan, lite jordgubbar, pumpakärnor och lite sojamjölk. Till det två kokta ägg och en halv grape.
Nu sitter jag med mitt älskade kaffe och slösurfar. En helt oplanerad dag och jag älskar det. Kanske tar jag en sväng till världens längsta bokbord, kanske inte.

Vad ska ni göra idag?
Foto privat.

18 kommentarer:

  1. Jösses! Vilken kondis du måste ha!?! Fast, jag (som förvisso aldrig varit någon idrottare) var nog på toppen av min konditionskarriär runt 30, sen kom barnen...(dålig ursäkt)

    SvaraRadera
  2. Idag blir det lugnt här. Benen måste få lite blodcirkulation igen, jag kan inte strutta på så här ;)

    Imorgon blir det jogg som vanligt - lite mer krut på backträning, och tempo.. Taggad till tusen efter igår.

    Backen upp till Sofia Kyrka var en riktig mördarbacke - trodde aldrig den skulle ta slut..

    SvaraRadera
  3. Anne - ja, min kondis är ganska bra...och konstigt nog är det innan frukost jag känner mig som starkast. Jag är nog inte riktigt som man ska... :)

    Bumbi - du gör helt rätt i att ta det lugnt idag! Kyrkbacken är HEMSK, den och själva målgången är det enda jag kommer ihåg från förra året... Nästa år vet du hur den är, då blir det lättare! Bra jobbat igår!

    SvaraRadera
  4. Säger också jösses! Frukosten ser jätte smarrig ut. Själv skall jag ta det väldigt lugn idag. Barn och man försvinner några timmar så jag skall bara ta det lugnt.

    SvaraRadera
  5. En perfekt och inspirerande morgon i sann Helenastil alltså! Själv har jag legat i sängen, tittat på Tv och läst en bok fram till nu. Lite Katinkastil....

    SvaraRadera
  6. Är detta en antydan till att jag ser full ut mån tro? ;) här var jag faktiskt i mitt livs form antar jag!

    SvaraRadera
  7. Yes, härligt med långpass ibland! Nej jag har inte anmält mig till nästa år än, men funderar på att ta & göra det. Du då, springa marathon?

    SvaraRadera
  8. Vilken morgon runda det blev! Härligt! Och vilken god frukost, ser jättegod ut.

    De flesta av våra vänner vet att vi inte äter mycket av efterrätter osv. vilket är jättebra! Och jag äter ibland med med måtta, igår blev det dock inte måttfullt :-)

    Önskar dig en fin kväll!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att ha tid för sådant på morgonen, imorgon hoppas jag att jag får en morgon i bästa Helena stil:0)

    SvaraRadera
  10. Bra jobbat Helena. Hoppas att vi ses på någon rolig klass snart. Ha en fortsatt bra söndag.
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Underbara söndagsmorgon. Själv blev det ett spinningpass efter frukosten och en långpromenad på eftermiddagen. Tack Helena för att du inspirerar mig in i mitt nya liv ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Du tillhör också en av mina flitigaste kommentatorer och dina ord både uppskattas och värmer ska du veta :)

    Det där bokbordet hade jag mer än gärna besökt. En dröm för en bokmal som mig (som dessutom har ett bibliotek att nu börjar fylla).

    Hoppas du haft en härlig dag.

    Kram

    SvaraRadera
  13. Jag blir helt hungrig nu när jag ser din smarriga frukost!

    SvaraRadera
  14. Jeg er imponeret! Du er virkelig dygtig! I morgen skal jeg gerne løbe 10 km, håber det går.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Ville bara säga: Tack för att du bloggar och fortsätter inspirera mig till ett hälsosammare liv! Nu har jag promenerat och sprungit tre dagar i rad (inga långa sträckor men man måste börja nånstans väl?) och jag känner att jag är på väg mot ett bättre liv! Tack för det, jag skulle nog aldrig tagit det steget utan att veta att någonstans, finns den lyckan du bloggar om, om jag bara börjar springa. Ha en bra dag på nya jobbet!

    SvaraRadera
  16. Wilanand - vad GLAD jag blir, tack för de värmande orden! Jag är inne och håller ögonen på dig ska du veta... ;)

    SvaraRadera
  17. Underbart lilla H! Min tanke imorse var att samma sätt som du möta denna underbara sensommarmorgon. Efter 1,5 veckas semester har jag emellertid lyckats vända dygnet så fantastiskt att jag efter att ha ätit nattamat klockan fyra på morgonen somnade halv-sex. Halv-tolv vaknade jag av en ringande telefon och sitter nu vid frukostbordet... Totalt utvilad dock ;)

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)