söndag 23 augusti 2009

Vill du ha blåbär?

Mamma ringer från Dalarna och frågar det ibland. Hon vet egentligen redan svaret, frågan är numera bara retorisk och egentligen menar hon har du någon plats i din frys?
Min kära mamma har på sensommaren och hösten en till synes outtröttlig ork att trampa runt bland tuvorna och fylla hink efter hink med bär, och eftersom även hennes frys har en gräns skämmer hon bort sina barn (och delar av resten av släkten) med en massa vitaminer och antioxidanter.
Idag var det dags för hennes dotter att fylla på vinterförrådet. Mamma och mormor stannade till i stan en stund innan de åkte ut på havet tillsammans i ett dygn, och jag tog en promenad i solen för att möta upp dem och passa på att krama dem lite. Min söta bärleverantör hade släpat 4 kilo blåbär på bussen från Dalarna och dessutom toppat det med lite hallon och hjortron. Ljuvligt gott och så ekologiskt det bara kan bli!
Gissa om jag kunde hålla mig från att smaka när jag kom hem? Svar nej.
Foto privat. Smoothie på laktosfri yoghurt, sojamjölk, banan och mammas hallon - mums!

10 kommentarer:

  1. oj vad härligt! blåbärsplockning är sådant där som verkar härligt att göra men som jag vet att jag inte har ro till. därför blir det inte så mycket sådant... men gott är det. och bra är det (att äta dem alltså)!

    SvaraRadera
  2. Varför kan inte jag ha en lika givmild och godhjärtad släkting som fyller min frys med skogens läckerheter :P Riktigt lyxigt :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Blåbär är ju så otroligt gott... Hann inte plocka några är jag var hemma i norrland, men får väl bege mig ut i skogarna här omkring. =)

    SvaraRadera
  4. Mums! Vill ha en sån smoothie nu! Och vilken snäll mamma du har, vad skulle vi göra utan våra outtröttliga söta mammor? ;)
    Har nånting till dig på bloggen. KRAM

    SvaraRadera
  5. Så underbart snällt av henne! :)

    Sv. Det var bara att titta på den omkringslinkande fästingen så såg jag smördroppet framför mig; han liksom ålade sig omkring hårstråna!

    SvaraRadera
  6. Uhm, jeg elsker blåbær, spiser dem hver dag i min havregrød!
    Jeg har også været ude at plukke bær i weekenden, brombær (björnbär). Det er så herligt!

    SvaraRadera
  7. Ah vad gott!! älskar all typer av bär. Vilken underbar mamma du har!

    Glad att du är dig själv igen idag. :)

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. åh vad gulligt!
    så sugen jag blev på blåbär nu :)

    kramelikram

    SvaraRadera
  9. Så gott!
    Vännens mamma har sålt huset där blåbär växte i drivor och hotade ta över tomten. Nu är blåbär en raritet i min smoothie.

    SvaraRadera
  10. Å va härligt med nyplockade bär. Underbart till gröten eller att göra en smothie. Tack för alla söta kommentarer Helena. Du är en fin person. Hoppas att vi ses på Sats snart. Kanske combat redan i eftermiddag? :)
    Ha en toppen dag!
    Stor kram

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)