måndag 27 juli 2009

Bioberoende...jag?

Alltså, jag vet att jag går en del på bio, och får ofta höra att jag "jämt är på bio". När jag smått chockad hittade det här på hallmattan bland alla räkningar och reklam insåg jag att det kanske är lite mer än jag inser.
När jag tittade tillbaka på biohistoriken bara i år och hittade detta...
Mammut (kan vara den bästa film jag någonsin sett...)
Gomorra (boken är ljusår bättre)
Bolt 3D (underbara skratt!)
Seven Pounds (grät som ett barn...)
The Wrestler (tragisk historia men väl värd att se)
Revolutionary Road (seg men vacker)
Slumdog Millionaire (skulle kunna se den om och om igen...vackert!)
Män som hatar kvinnor (lika bra som boken...vilket mästerverk!)
Sunshine Cleaning (helt ok film)
Wolverine (överdriven action när den är som bäst)
Milk (lite seg med tänkvärd)
State of play (kommer inte ens ihåg om jag gillade den...)
Baksmällan (roligaste filmen någonsin, skrattade konstant!)
Ice Age III 3D (Ice Age är Ice Age, svårt att inte gilla det...)
The Reader (vackert och sorgligt)
Whatever works (ok film med tänkvärda ögonblick)
...så insåg jag att jag kanske är värd det där guldkortet..?
Jag älskar att gå på bio och ser verkligen fram emot hösten när det knappast kan finnas något bättre än att efter ett svettigt träningspass och en god middag krypa in i mörkret och klippa bort sig själv från världen ett tag.

Några kommande filmer som jag ser fram emot just nu är nya Beck (Gunvald...yes!) 26/8, Flickan som lekte med elden (äntligen!) 18/9, Jag älskade honom (Gavaldas bok, som jag precis läste, blir film) 2/10, Fame (nyinspelning...spännande!) 9/10, Up (nya från Pixar - love it!) 16/10, Where the wild things are (trailern ger mig rysningar!) och Luftslottet som sprängdes 27/11.
Ja, det lär inte bli mindre biobesök för mig resten av året...

Hur ofta går ni på bio?

10 kommentarer:

  1. Film ÄR ju bäst på bio! :D Åh, snyftade också som ett litet knytte när jag såv "seven pounds".. Tänka hyra "mammut" idag också!

    Tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Väldigt, väldigt sällan!!! ;o)
    Men tack för recensionerna av alla filmer, nu kan jag hyra dem på dvd!! Hahaha..

    SvaraRadera
  3. Jag kommer inte ens ihåg vad filmen hette som jag såg på Bio sist.. Så det är väl nästan aldrig som är rätt svar på frågan :(
    Men håller med Pia, nu har jag en massa bra filmer att hyra :)

    SvaraRadera
  4. Åh, din lyckost! Jag hinner aldrig gå på bio... Sist var nog i London. För x antal år sedan. Minns inte ens vad jag såg... Det är inte det att jag inte gillar film, jag har bara inte tid nu när fröken Julie har kommit in i mitt liv. Men jag PLANERAR ett biobesök. Har inte så mycket koll på vad som går, men det var någon fransk film jag ville se ("Första dagen i resten av ditt liv" eller nåt sånt).

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Klippa bort sig själv från världen det låter underbart!!!

    SvaraRadera
  6. Ofta, ofta, ofta =)Jag är lika bioberoende som musikberoende =) Har sett precis alla filmer som du sett, förutom Mammut, den måste jag verkligen ta och se nu, jag avgudar ju Michelle Williams =)

    SvaraRadera
  7. Jag går allt för sällan på bio men kollar desto mera på film hemma i soffan. Dock är det inte riktigt samma sak. Får bli bättre på att besöka biografen helt enkelt.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag går tyvärr på bio alldeles för sällan... Men till hösten vill jag absolut ändra på det! Välkommen hem förresten :)

    SvaraRadera
  9. Jag går när det är något jag verkligen vill se eller när jag bara vill döda några timmar av någon anledning. Om jag skulle gissa så kanske jag går på bio ca 5-8 ggr/år, skulle lätt kunna gå mycket oftare.

    SvaraRadera
  10. Det är ju så att film gör sig ju bäst på vita duken, men inte är det speciellt ofta man besöker den. Tänker bara på allt det där som kan störa filmupplevelsen som alla karamellpåsar som ska öppnas, stampandet i marken, sparken i ryggen av någon sitter bakom och har tourettes el nåt, att man har en alltför lång karl/kvinna just nedanför sig. Asch.. listan kan göras alltför lång. Känslan finner jag i när man nästan är ensam i bion och eftertexterna börjar komma. Då känns det att man är på bio och inte hemma och sitter sig igenom reklamavbrotten eller avbrottet på eftertexterna :). Nog pratat. Kram kram!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)