torsdag 16 juli 2009

Whatever works...

Var och såg Woody Allens nya film Whatever works igår.
Filmen handlar om Boris Yellnikoff, en halvbitter gubbe med inställningen att alla i grund och botten är usla, gör så lite som möjligt av sin stund på jorden, försvinner och ersätts sen av nya usla människor (eller småkryp som han kallar de flesta). En tveksam livssyn kan man tycka, men det blir faktiskt ganska roligt ibland. Han inleder ett förhållande med den 21-åriga Melody och man kan ana ett liten inbyggd självbiografi från Allen...minst sagt.
Kan inte säga att jag var jätteimponerad av den, men det var en lagom bra film med en del skratt att avsluta en skön dag med, och den fick mig faktiskt att fundera lite på livet och meningen med allt man gör och inte gör.

Några citat är svårare att släppa än andra...som följande två t.ex. (långt ifrån exakta, men innebörden iallafall...):

"Alla man läser om som dör verkar vara rökare eller överviktiga, men jag ska säga er att man dör även om man är smal och inte röker. Abstinens kommer inte att rädda er!"

"Det finns alldeles för många typer på den här jorden som lever livet som det "ska" levas. De äter sina fibrer, tränar, sover exakt antal timmar och utsätter sig aldrig för risker. De kommer dock tyvärr också att hamna i en låda och glömmas bort tillslut. Sen ersätts de av nya människor som gör samma misstag."

Smått bittert men ändå ganska tänkvärt - eller?

11 kommentarer:

  1. Men ändå då så sant!

    Vi ses på SATS i kväll.

    Ha en bra dag Helena!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tänkvärt - absolut! tror det ligger nåt i det ...

    Har inte bestämt mig angående maran nästa år ... är lie sugen faktiskt! På't igen ... kanske, ska bestämma mig till hösten. Det tar förbaskat mkt tid också!

    SvaraRadera
  3. Just det! V kör klasser arbetar som personligtränare och massör. MAn kan tro att jag får massage ofta. Men det händer typ aldrig ;)

    SvaraRadera
  4. Absolut tänkvärda citat. För hur vi än lever så hamnar vi ju där alla till slut. I slutändan handlar det mer om VAD vi fick ut av livet och om vi valde att leva på det sätt som fick oss att dö i harmoni =)

    SvaraRadera
  5. Negativa och bittra tankar behöver inte alltid vara av ondo, det kan komma något klokt och tänkvärt även ur dem.

    Vad gäller Lager 157 så har de tappat mycket av sin "glans" även i Gällstad. Fördelen med detta är dock att "min" butik får desto flera kunder. Caféet är dock fortfarande värt ett besök.

    Hoppas du får en härlig dag.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ha, det var lite roliga citat. Jag gillar citat.
    Håller på och ska hänga upp en bunt med ramar i någon form av installation i vardagsrummet och då ska jag ha med några i citat.

    Ska försöka få upp dem idag och då blir det bilder att visa.

    Ha det gött och tack för att du kikar in på bloggen.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. MAN KAN TA RISKER I LIVET UTAN FÖR DEN SKANE SKULL VARA DUM!INTE TA DUMMA RISKER SÅ DE INTE SKADAR SIG SJÄLV. DU VERKAR INTE VA NÅN RISKTAGARE? HAR JA FEL??

    //K

    SvaraRadera
  8. Anonym - vet inte vad du menar med "risktagare", men jag tar en hel del risker ibland, framför allt när jag är ute och reser. Hemma gillar jag dock att ha lite mer trygghet och försöker hålla mig på marken med båda fötterna...

    SvaraRadera
  9. sa ja tack för kanel kardemumma tipset? det var urgott! tillhör numera morgonrutinen;) TACK!

    SvaraRadera
  10. Är inget stort fan av Woody, men hans filmer brukar ju vara småputtrigt mysiga - så varför skulle den här vara sämre ;-)

    SvaraRadera
  11. DU har en liten utmaning hos mig =)

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)