torsdag 1 april 2010

Roncesvalles - Pamplona, 60374 steg

Somnade som ett litet barn igar vid 21.30, 22.00 slacktes ljuset och 06.00 imorse var det lights on igen. Jag hade sjalvklart redan varit vaken en svang runt 4-tiden, men tvingade mig sjalv att somna om.

Vid middagen igar fick jag smeknamnet spiritual speed queen av gamle Günther fran Schweiz. Han forstod inte mina 5,5 timmar over Pyreneerna nar mina bordsgrannar hade gjort den "latta" och 3 km kortare vagen runt berget pa 8 timmar... Nar han sedan fick veta hur lang tid jag beraknar gora hela el camino (mina bordsgrannar raknade med 8 veckor) pa var smeknamnet ett faktum. Vet inte om det ar nagot att vara stolt over, jag kan nog bara konstatera att jag har ett annat tempo an de andra. Punkt slut.

Dagens mal var Pamplona, 43 kilometer fran Roncesvalles. De flesta andra tyckte att jag var galen, beraknade att ga till Zubiri (22 km) och overnatta dar, sa jag siktade in mig pa den byn lagom till lunch (jag var dar till lunch, men kom mitt i siestan nar allt var stangt...mao overblivet frukostbrod och majskorn till lunch...).
Nar jag gav mig ivag imorse var jag ganska ensam om att trotsa beckmorkret och snofallet(!) ute, men det var bara att dra pa regnskyddet pa vaskan, pannlampan pa huvudet och sen buen camino och ivag. Den forsta knappa timmen i en kolsvart skog med ymnigt snofall var inte jattekul, men mitt enda mal var frukosten som vantade i Burguete, den forsta byn. Vet ni hur gott det kan vara med en nygraddad baguette med en ostomelett i?
Traskade sedan vidare, stannade som sagt i Zubiri for att ata en lunch som inte fanns och gick vidare med lagom hungrig mage. Vitt brod och rostade majskorn ar inget man star sig pa speciellt lange...

Dagen har varit hundra ganger battre an igar, underbart landskap och inte ett 1400-metersberg sa langt ogat kunde na. Daremot decimeterdjup lera, ett par regnskurar nedforsbackar med rullande stenar (lattare att ga baklanges har jag lart mig!) och en sol som har orskat vatskebrist, men det enda jag har tankt ar det kan inte bli varre an vinden igar, det kan inte bli varre an vinden igar, det kan inte bli varre an vinden igar...sa har det plotsligt kants mycket lattare.
Eftersom jag inte gor detta av religiosa sjal och ar lite radd for kyrkor (det ar sant), sa lagger jag ingen tid pa att titta in i varenda kyrka jag passerar. Istallet lagger jag den tiden pa att lukta pa blommande trad, prata med alla djur (pa spanska saklart...why?) och satter mig da och da och viftar pa mina tar som mar alldeles ovantat bra. Har inte anvant forebyggande tejp och har an sa lange inte ett enda skavsar. Lite omma och svullna ar fossingarna allt, men konstigt vore val annars.

Nu ska jag ta en promenad genom ett tjurtomt Pamplona och forsoka att hitta lite mat...magen skriker efter nagot annat an brod, frukt och rostad majs. Ett glas vin blir det sjalvklart ocksa, tillsammans med lite planering infor morgondagen.
Tusen tack for alla fina kommentarer, ni ska veta att det hjalper mig pa vagen... Stor kram till er alla!

19 kommentarer:

  1. Hej min vän :)
    Du är ju omöjligt...skulle du inte iväg för att koppla av?
    Ska du slå rekord där också haha.
    Skönt att läsa i alla fall att du har det bra.
    Tänkte precis på dej när jag tittade på klockan...pling sa de i datorn...telepati :)
    Ha nu de bra o va rädd om dej.
    Stora kramar sänder jag dej.
    Glöm inte hur Ferdinand gjorde haha

    SvaraRadera
  2. DU är en stor inspiration Helena! och jag beundrar ditt mod att verkligen LEVA livet fullt ut! Kärlek till dig <3

    SvaraRadera
  3. Grannen hej,
    ha ha du är helt underbar...
    Det kommer att pratas mera om det blonda yrvädret än tjurruset i Pamplona år efter att du paserat.
    Skönt att höra att allt går t.o.m bättre än planerna.

    Keep up the good work :)

    SvaraRadera
  4. Du är sanslös! =) Skönt att fötterna mår bra.. Skönt att höra att Du mår bra! Din lilla mamma hade ett bra tips: att tänka på hur Ferdinand gör =)
    Glad Påsk!
    Påskkramar

    SvaraRadera
  5. Hejja, hejja! Jag snackar om din vandring massor här hemma, micke har nog tröttnat på att jag snackar om att du är SÅÅ GRYM!

    SvaraRadera
  6. Kramar tillbaka! Är grymt imponerad av din äventyrsanda och önskar dig verkligen lycka till på vägen. Ser fram emot foton. :-)

    SvaraRadera
  7. Uff med pannlampa i mörkret vågar jag mig inte ens ut här hemma......Ha det bra modiga Helena :0)

    SvaraRadera
  8. Heja, heja och massor med lyckönskningar till dig!!

    Men du....njut....ha nu inte för bråttom....tanken är dock att denna pilgrimsvandring ska ge en chans och möjlighet att "stanna upp"....den ska inte "rusas igenom"!

    Ditt välbefinnande glädjer!

    Kram Veronica

    SvaraRadera
  9. Hej där speed queen! Kom ihåg att du ska gå 80 mil och pressa inte kroppen för hårt första tiden, du ska räcka långt! Men det där kommer du att känna själv...jag gillar skarpt din inställning!! Oavsett om du inte gillar kyrkorna så finns det en hel historiska saker efter leden så vissa kansk du ändå ska kika in i!! Efter Leon och upp mot Cebrerion står det here starts hell och då behövs din positiva GO!!..det är bara uppför innan det går neråt mot santiago, och luras inte av stadsskylten i santiago..den står 15 km från centrum..den lurade mig..skratt..

    Bon Camino!!

    SvaraRadera
  10. Härligt att se din vinnarskalle Helena. Hoppas du hinner ta lite bilder också med tanke på hur fort du går :-). Micke L

    SvaraRadera
  11. Åh vad härligt att få resa med dig och att du tar dig tid att lukta på blommorna..underbart!

    SvaraRadera
  12. Hej där bästa du:) Trodde att snön var ett aprilskämt, men kom sen på att...varför skulle du krångla med aprilskämt när du är där du är:) Hoppas du fick ngt gott att äta och att vinet smakade bra. Sov så gott. Trevlig resa imorgon önskar vi dig här i Slättberg. KramELikramaR från moster.

    SvaraRadera
  13. wow. heja heja heja. du är verkligen grym. Så härligt att få följa dig på detta sätt. Många styrkekramar!

    SvaraRadera
  14. Det är så häftigt att läsa om din resa. Tänk att du är där och gör detta. Hoppas att du får ett ritkigt gott och näringsriktmål de behöver du. KRAMAR

    SvaraRadera
  15. Fy tusan vad cool du är. Punkt. :)

    SvaraRadera
  16. Woooow, du är ju helt grym! Och fantastiskt att du bloggar och håller oss uppdaterade, love it!

    SvaraRadera
  17. Så underbart att få följa med på dina äventyr!
    När jag läser, då är jag nästan där med dig!

    SvaraRadera
  18. Heja Helena!! och komihåg att målet är ingenting...vägen är allt..(-: Take care
    /Hans

    SvaraRadera
  19. Härligt att få följa dig på detta sätt. Heja, heja !
    Stor kram

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)