måndag 19 juli 2010

En magisk sommarkväll


Jag vet vad som måste göras
Ändå sitter jag kvar här
Och det skrämmer mig att jag kan nå dig var du än är
Och om jag behöver förklara
Den skugga som vilar i tiden
Förstör inga minnen, du vill inte se mig såhär
Men jag vet att jag döljer en sanning
Att väntan inte leder någonstans
Jag vet att jag måste ta steget ur vår sista dans

Jag vet vad som måste göras
Ända sitter jag kvar här
I ett sista kapitel som jag har förälskat mig i

Jag försöker att strida mot känslan
Men den är rädd och den spelar ett spel nu
Jag får för mig att jag kan va kvar men vet inte hur

Men jag vet att jag döljer en sanning
Att väntan inte leder nånstans
Jag vet att måste ta steget ur vår sista dans

Jag vet vad som måste göras
Ändå ligger du kvar här
Och jag hoppas du sover, jag smeker dig lätt om din hals

Jag vill inte spara min längtan
Jag har tänkt men aldrig fått tala
Så feg att jag viskar du hör säkert ingenting alls

Men jag vet att jag döljer en sanning
Att väntan inte leder nånstans
Jag vet att jag måste ta steget ur vår sista dans

Älskling hör på, jag tar steget ur vår sista dans

Ungefär där kunde jag inte hålla mig längre. Vår sista dans...det är så vackert att tårarna bara kommer, jag kan inte hjälpa det...och jag låter det vara så. Jag tittar på tjejen bredvid mig och ser att även hon gråter, och säkert är vi inte ensamma. Melissa Horn sjunger med sådan otrolig känsla och hennes texter träffar där de ska. Stockholm är molnfritt, solen är fortfarande varm och man vill liksom inte att kvällen ska ta slut...
Efter konserten får Melissa ett fång med 100 rosor, och hon är verkligen värd varenda en. Har ni möjlighet - gå och se henne i sommar, ni kommer inte att ångra er...
Foto: Privat.

8 kommentarer:

  1. Tack för länken till denna för mig tidigare helt okända låten. Väldigt vacker och mycket sorglig. Jag tror vi alla har perioder i livet som denna låt påminner om - jag vet att jag har det. Den var så vackert sorglig så jag aldrig vill höra den igen, ett bättre betyg kan jag inte ge.

    SvaraRadera
  2. Hennes röst och texter trollbinder.
    Hennes ord är så innerliga och så äkta.
    Hon är ett sällsynt exemplar av musiker som sjunger för att förmedla en känsla (och inte för att dra in en massa pengar och leka diva).

    Jag har nu sett henne live två gånger och hennes båda skivor spelas varma här hemma. Ändå tröttnar jag aldrig på hennes musik. Hennes låtar och texter får en ny och djupare innebörd varje gång jag hör dem.

    Helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  3. PS! Tack för dina fina ord - de värmer verkligen. Antar att jag skrev i något slags sällsynt tillstånd av känslosamhet. Brukar vanligtvis inte dela med mig av det på bloggen, men märker att det inte är så farligt då så många fina ord följer.

    SvaraRadera
  4. Jag får tårar i ögonen när jag inte lyssnar på henne live. Så jag kan tänka mig att jag skulle bli otroligt rörd av att höra henne live. Hon kommer hit till oss om några veckor.

    SvaraRadera
  5. Jag var också på Mosebacke igår och det var helt magiskt (och vi stod nog rätt nära varandra för bilden visar ungefär samma vy som jag hade). Melissa sjunger så vackert och texterna är otroligt gripande! Fast jag tycker hon ska köra "Sen en tid tillbaka" akustiskt, det gjorde hon första gången jag hörde henne och det var nog det vackraste jag hört någonsin..

    SvaraRadera
  6. This bouquet spring from flowers blue, to match thy eyes and heaven too. Though this be meant for someone else, of love now lost this poem tells.. If words be made to collect parts, these lyrics scatters lonely hearts. What reason could there else to be, Horn caught my feelings painted thee. As I lie here comfort thee, a dying branch a lifeless tree. Yet meant to live I need to go, as winter dies so melt the snow. I wish thee well, inflict thee pain and hope thee will find love again..

    SvaraRadera
  7. Hon är magisk. Förtrollande och helt underbar.
    Hoppas vi kan gå om hon har konsert i höst.
    Så ledsen att jag missade henne...

    Puss o kram till finaste DU

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)