söndag 11 juli 2010

Ni MÅSTE höra det här!

Det är med all säkerhet inte bara jag som har haft podradion på och betat av en och annan sommarpratare under de senaste heta dagarna. Otroligt bra som promenadsällskap eller för lite avkoppling på en gräsmatta... Jag har plockat ut godbitar från 2006 och framåt och hittat ett och annat guldkorn...Per Holknekt (vilken resa!), Fredrik Härén och Fredrik Lindström ("dialogen" med SJ:s automatbokning 10 min in i programmet är briljant...) hör till några av favoriterna.

Igår hörde jag dock helt utan tvekan den bästa hittills - Pär Johansson, grundare av Glada Hudik-teatern. Vilken otrolig människa och vilken underbar historia! Jag låg där på min gräsmatta och gapskrattade (ja, folk tittade lite...men I couldn't care less...) den ena sekunden, för att i nästa gråta.
Det är en hel timme med visdomsord, ord om att ge alla människor en chans, oavsett om det handlar utvecklingsstörda eller "normalstörda", som han väljer att kalla "oss andra". Ord om att se att alla människor är bra på något och att låta dem våga släppa fram det. Om förutfattade meningar och förakt. Om rädsla inför olikheter. Om spontanitet. Om enkelhet. Om att våga. Ord som går rakt in i mitt hjärta och berör mig otroligt mycket. Tack Pär för att du finns och delar med dig!

Ta nu en ynka timme av ditt liv och lyssna på Pär - du kommer inte att ångra dig. Så länge säger jag bara UGH! (ni förstår varför när ni har lyssnat...) och ha en skön kväll!
Foto: Privat. Jag och min vän och favorit-"downis" Bodil - en stjärna på jorden!

11 kommentarer:

  1. Ska absolut lyssna på Pär!
    Jag låg i solen idag och lyssnade på Lindström, Klara & Mia samt Renata Chlumska (vilken tuffing det är!). Började med Mattias Klum och hann halvvägs men då kom jättemolnet och jag gav upp och gick hem..
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Åh - Renata har jag missat! Tack för tipset! Jag somnade själv ifrån Dolph Lundgren idag...han ska få en ny chans imorgon... ;) Sov gott!

    SvaraRadera
  3. Håller med i varje ord!!!!

    SvaraRadera
  4. Åh! Min pappa har också talat sig varm för Pär... jag måste nog lyssna in honom genast imorgon! :D

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen en riktig godbitsdjungel där bland sommarpratarna. Skall undvara den där timman för Pär senare i kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det ska jag verkligen göra! :)

    SvaraRadera
  7. Ska genast ladda ner!
    Tänkte fråga dig som har stor erfarenhet av personlig utveckling om du har lust att dela med dig av dina bästa böcker i ämnet, och om du orkar dina bästa tips. TACK!

    SvaraRadera
  8. Magdalena - min erfarenhet i personlig utveckling har jag skaffat mig till största delen utan böcker, men visst har jag läst en och annan som har fastnat i mitt medvetande...det blir ett separat inlägg snart! Kram på dig!

    SvaraRadera
  9. Fredrik Härén är grym. Har sett hans framträdande på youtube och blivit mycket imponerad samt fått en och annan tankeställare.

    SvaraRadera
  10. det ska jag ta och lyssna på!

    SvaraRadera
  11. En goding som jag håller på att lyssna... Har hört via en vän bitar från hans föreläsning, galet härligt! Jag hade lyckan att träffa min favo-downis i helgen, fick spontanmassage på byn!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)