lördag 10 juli 2010

Kyss inte grodorna - svälj dem!

Jag har de senaste åren tyckt att jag får saker och ting gjorda. Att jag tar tag i det jag planerar, bockar av mina "att göra"-listor och slutför det jag påbörjar. Effektiv liksom.
Men så finns det alltid det där som aldrig blir gjort...det där som man borde göra, men inte kommer till skott (varför heter det så?) med. Jag tror att vi alla har dem, sakerna man skjuter framför sig genom att tänka "jag ska bara göra det här först, sen..." eller "nej, det är inte riktigt läge nu, jag väntar tills....". Ja, ni vet. Man vill verkligen, men kan verkligen inte ta det där första tunga steget att sätta igång.

Ibland behöver man liksom en spark i baken, en knuff i ryggen och hjälp att ta nästa steg. Jag fick det av en person i min närhet. En person jag träffat också men inte känner. Någon som såg min glöd och mitt driv men förstod att jag, precis som många andra, tappat lite av mitt fokus i virrvarret av allt som måste(?) och bör göras här i livet.
Han gav mig en bok med orden "den kommer att förändra ditt liv". Jag läste den inte. Han tjatade. Jag hade inte tid. Han tjatade vidare. Jag hade undanflykter. "Det är bara 118 sidor." Det spelar ingen roll, det är 118 sidor för mycket. Han lät mig tillslut veta att han skulle läsa boken samtidigt, ett kapitel om dagen, att han som överenskommet skulle föra anteckningar efter varje kapitel och att han förväntade sig kallt att jag skulle göra detsamma. Jag läste mina 21 kapitel på en dryg vecka, och har nu tackat honom ett otal gånger.

Läs boken. Jag har iallafall äntligen hittat mitt efterlängtade fokus.
Foto: Privat.

10 kommentarer:

  1. Spännande, ska lägga det på minnet och till högen som jag bara måste läsa först... innan... före... jag läser denna ;-)

    SvaraRadera
  2. Hmm 118 sidor?? ja måste nog skriva en ny bok, inser det när man skriver 21 kapitel om saker som man kan ställa sig tre enkla frågor om:
    1) Vad gör jag?
    2) Hur gör jag det?
    3) Varför gör jag det?

    En lista på allt man gör varje dag blir skrämmande att se, sedan hur man gör det, då skrattar man åt dubbelarbete etc, och varför man gör det, då kommer man till allt från idioti, tror att det är viktigt till bekräftelse etc.. du är i mina ögon en underbar person och pilgrimsvän så du behöver nog bara nytt äventyr att planera och se fram emot för att hitta fokus igen! Såå vad vill du hitta på? Fundera på det och sign me up! :-))

    SvaraRadera
  3. tycker du mest gråter, e överdrivet känslig o drömmer när man läst här är långt borta från verkligheten! Är där ute någonstans har liksom inte fötterna på jorden. Vad jobbar du med egentligen är du läkare eller licenserad personlig tränare men spännande kunder el vad? vad har du åstakommit liksom??? har du universitetsutbildningar minst en iaf?? säg att du minst har gått ut gymnasiet iaf?? kom med nåt spännande o riktigt än bara drömmer om nåt som inte är verkligt liksom. lever genom andra!!!!!! de e bara bla bla snack liksom!!!!!

    Ante

    SvaraRadera
  4. "Ante" - Kom ihåg att det här är min blogg och att man själv väljer om man vill läsa den eller inte. Jag skulle uppskatta om du, i det fallet du väljer att fortsätta komma in här och sprida dina otroligt meningsfulla ord, iallafall kan använda dig av ett språk som motsvarar de krav du ställer på mina eventuella utbildningar. Annars behöver du icke göra dig besvär här, utan istället lägga lite av din överskottsenergi på att få något gjort i ditt lilla glashus. Hoppas att livet är snällt mot dig.

    SvaraRadera
  5. Lustig kommentar du fått...

    Jag ska försöka komma ihåg boken, effektiv kan jag också vara men när effektiviteten börjar spinna hjulen alldeles för snabbt, då tenderar jag att lägga ner allt som inte fokuserar på återhämtning. Och det kan bli mer än nödvändigt av den varan också.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Beställde boken när jag ändå var igång och skulle beställa sommarläsning :-)

    Och suck för din anonyma "vän".. igen...

    Stor kram i sommarnatten!

    SvaraRadera
  7. Den boken läste jag för något år sedan (efter att ha fått den från en vän!) och tyckte att den var VÄLDIGT bra! :) Den finns kvar i bokhyllan och jag borde läsa om den... :)

    SvaraRadera
  8. TACK för tipset, låter precis som en bok jag behöver... den ska jag hålla utkik efter.... jag är väldigt bra på att skjuta på tråkiga saker...

    SvaraRadera
  9. Sitter här och väljer mellan att försöka få tag i en diskmaskinsreparatör eller packa ihop mina jordgubbar och dra iväg till stranden... Bara titeln på boken får mig förstås att inse att det blir skönare på stranden om jag grejat samtalet först...
    Beställer boken ändå.
    Och det osar avundsjuka från den där anonyma pricken. Vilken lustigkurre!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Du har bra inflytande på mig Helena, nu har jag fått hem boken. Du kanske skulle haft lite provision på alla böcker de sålt pga detta inlägg ;)

    Ps. Lustigkurrar finns det överallt, din blogg är hur bra och go som helst, inspiration är ordet!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)