tisdag 13 juli 2010

Endorfin*

Endorfin är ett peptidhormon som kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid skratt, stress, motion, men även av sex, förälskelse och vid akupunktur.

Endorfin anses ofta vara kroppens eget morfin, och endorfinutsöndringen kan leda till "träningsnarkomani", vilket är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende. En studie har visat effekten av mängden endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, som alstras av 45 minuter högintensiv löpning ger samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin (som i tillräckligt stor dos framkallar eufori...).

Knark alltså. Inte konstigt att man blir beroende.
Foton: Privata. Svettig eufori i sommarhettan...
*Källa: Wikipedia.

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag önskar att jag kom tillbaka till knarkandet av endorfiner... Att inte kunnat bygga upp kroppen ordentligt under våren suger när det är allergitider. Sen erkänner jag att jag är lat när det är tropiskt hett ute, att springa i värmen känns inte lockande alls. Men det är klart, det skulle nog göra det om jag fick känna ruset igen. ;-)

    SvaraRadera
  2. nej och inte konstigt att man får baksmälla
    och abstinens
    och känner sig melankolisk när drogen går ur kroppen
    älskar höjden men saknar den när den dalar av!!

    SvaraRadera
  3. Världens bästa drog! älskar den, kände verkligen kicken idag när jag var på mitt gamla gym.

    Och shit! så stark du ser ut!

    SvaraRadera
  4. Love that vibe!...Har aldrig fattat de som är "periodare" jag kan inte leva utan;)....

    L.O.V.E /OrOsHjÄrTa

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)