söndag 14 februari 2010

Ett ♥ av sten...

...fick jag av min mamma på Alla Hjärtans Dag, och självklart blev jag glad och tacksam för hennes omtanke.
Men Alla Hjärtans Dag. Allvarligt. Vad är det för dag? Visst, det är en fin tanke. En hel dag när man bara ska gå runt och vara kär, gulla med sin älskade, bry sig om varandra och hoppa på rosa moln. Fine, jag köper det till viss del, även om jag tycker att den charmiga spontaniteten därmed försvinner och det istället är som bäddat för prestationsångest över vem som gör det bäst för sin partner den här dagen...men det är en annan historia. Men har ni sett hur det ser ut på stan? Allvarligt talat - är vi inte smartare än att vi, om vi nu känner att vi måste köpa presenter till varandra den här dagen, kan komma på något att köpa utan att det produceras alldeles för dyra rosa nallar med I LOVE YOU i glitter, pratande kort med en bild av en bukett med rosor eller hjärtformad confetti som skall spridas ut i hemmet (eller var?)? Alla Hjärtans Dag har blivit totalt kommersialiserat, och det är det jag har så otroligt svårt för. Jag blir nästan lite ledsen över det.
Varför kan inte den här dagen, om den nu är så viktig, vara en dag för eftertanke? Omtanke. En dag när vi tänker på alla som bor i vårt hjärta, känner tacksamhet över att vi är älskade och bara tillåter oss att vara och umgås utan att behöva känna pressen (jag vet att det är fler som känner press och stress inför den här dagen än som erkänner det) över att komma hem med den finaste presenten, servera den godaste frukosten på sängen eller bjuda på ut på den lyxigaste restaurangen?
Själv började jag dagen precis som förra året, med att ge mig själv lite kärlek. Idag blev det i form av en lång och ensam promenad genom stan. En dryg timme gick jag och tänkte på allt och inget. På min familj, mina vänner och mig själv. Allt jag älskar i livet och allt jag valt att leva utan. En skön rensning av tankar innan jag gick hem och åt frukost med mamma.
Spontanitet hos människor är något jag uppskattar otroligt mycket, och precis lika svårt har jag för motsatsen. Den här dagen kan vara den mest icke spontana jag vet, och då kan ni ju börja misstänka vad jag tycker om den...med det inte sagt att jag inte önskar er den bästa med ett lass kärlek - det är ni värda!

12 kommentarer:

  1. Återigen kloka ord! Ja man blir ju minst sagt trött på hetsen.. En fin tanke från början men som nu har tagit över av helt andra syften..

    Hoppas du har en bra dag ändå en helt vanlig söndag som denna!

    SvaraRadera
  2. Hoppas Du får en fin dag vännen!

    Håller helt och fullt med dig.. Här hemma har vi "avskaffat" alla hjärtans dag.. Och jag ger hellre bort något en vanlig dag istället eller hittar på något skoj "bara för att"..

    Mys med Din fina mamma!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att vi ska bli bättre på att vara spontana och visa hur mycket vi älskar och uppskattar människorna omkring oss när som helst på året.

    Men jag tycker också att man kan passa på att ge kärlek denna dag så mycket som möjligt och sedan se till att göra det varje dag under året.

    Ha en underbar dag!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg!! Jag väljer att göra den till en dag då jag visar vänner och familj kärlek men jag har än så länge inte spenderat en krona på nåt av det kommersiella.. dessutom tycker jag att alla dagar borde vara alla hjärtans dag.

    En stor varm kram i alla fall

    SvaraRadera
  5. Men vad roligt att du skriver ett inlägg om samma sak som jag precis gjorde. Håller helt med dig -usch och fy för all kommersialism. Och ska man köpa en present så ska det ju helst vara nånting som någon har nytta av och ingen ful "USA-kommersialisminspirerad" nalle....
    Stor kram på dig vännen!

    SvaraRadera
  6. Trevlig alla hjärnans själv...
    Du, jag har försökt lägga till dig som träningskompis på Funbeat, hoppas det är ok...
    Kram

    SvaraRadera
  7. Kärlek till fina Helena! =)

    SvaraRadera
  8. Alla hjärtans dag är ju den bästa ever.. för att det är FRANKS FÖDELSEDAG! Såklart :D

    Vi firar inte med hjärtenallar, jag är hemma o myser m grisen, pysslar m naglar o förbereder för kvällens pass och Maken är ute och pysslar med båten, en helt vanlig helgdag =)

    SvaraRadera
  9. Jag ryser när jag ser människor rusa in på snabbköpet, grabba en bukett rosor, ett paket Aladdin -hjärtan och en mjukisnalle innan de rusar vidare. Hur speciell känner sig mottagaren liksom?

    Spontana presenter rule, precis som du säger.

    Önskar dig en massa kärlek, idag och alla andra dagar på året. Kramar! :-)

    SvaraRadera
  10. Håller med, alla hjärtans dag är trist. Ge mig kärlek och omtanke alla dar i veckan, inte bara en dag då det står i kalendern.

    SvaraRadera
  11. Från hjärtat TACK Helena,Micke o Emilie för en Alla Hjärtans Helg...tur vi har det med jämna mellanrum :)
    Varm Kram

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)