onsdag 10 februari 2010

Förälskelse eller inbillning?

Jag var märkligt förälskad en gång.
Förälskad i några oskyldiga sms.
Förälskad i modet hos två människor.
I pirret.
I idiotin.
Sättet han fick mig att känna mig uppskattad.
Alla hemliga möten.
Att jag fick dammsuga smulor när han fikat på mitt golv.
Att han släppte fram sitt känsliga jag i min soffa.
Hudratals mail.
Galenskapen.
Hur han fick mig att släppa kontrollen.
Att ses i andra länder för att inte synas.
Att kudden inte längre luktade Helena.

Men...jag var inte förälskad i hans dubbla person.
Hans förmåga att visa iskyla.
Att göra mig gränslöst besviken.
Att totalt trasa sönder min person.
Känna mig osynlig.
Hans stundtals skrämmande förmåga att stänga av.
Att säga nej men visa ja.
Att obehindrat leva dubbelliv.
Svika sin, utåt sett(?), livskamrat.
Svika sig själv.

När jag nu kan se på det med friska ögon frågar jag mig...kan man bli förälskad i en situation?
Foto privat. Någonstans där allt började...

20 kommentarer:

  1. Åh ja. Det kan man. Bli förälskad i en situation alltså. Att vara kär i kärleken. Och kanske framförallt så blir man ju lite kär i sin egna person, i de "nya" egenskaper hos en själv som en förälskelse kan plocka fram.

    SvaraRadera
  2. Visst kan man det. Kärleken är förtrollande, även när det är kärleken själv som står för de flesta känslorna och inte personen på andra sidan.

    Krångligt det där.

    SvaraRadera
  3. Så fint du skriver. Ja man kan bli förälskad i förälskelsen. Absolut!

    Hoppas du mår bra och att det blir en toppen dag!
    Fin bild på dig sötnos..
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det kan man bli. Jag har också varit där men insåg sedan att det var idioti så jag bröt och tänkte att "din stackare". En gammal dröm som jag sedan fick och då försvann spänningen..

    SvaraRadera
  5. Man kan nog blir förälskad i själva förälskelse-känslan... Så har det varit för mig.

    SvaraRadera
  6. det blonda är verkligen blondt en pinsam bimbo. man kan tro att du är 20 år sån omognad du visar och dålig självinsikt. att du får såna här inlägg får du ta när du skriver det på en blogg för allmän läsning. skulle tro att det är en tonåring som skriver bloggen??? men du är väl 30 på pappret??? det finns tonåringar som är känslomässigt mognare än du är!!! Tack o adjö!!!

    SvaraRadera
  7. Anonym - Lär dig din grammatik, annars åker du ut med huvudet före.

    SvaraRadera
  8. Jag förälskar mig varje gång jag går upp på scen... "Scenen är min älskarinna" ;)

    Den situationen skulle jag inte vilja vara utan.

    SvaraRadera
  9. Man kan bli förälskad i den potential en person verkar ha. Och ju mer tid och energi man satsar desto svårare är det släppa denna dröm ifall människan i fråga visar sig ha andra planer än man själv.

    Betyder inte att man ska låta bli att njuta av minnen på det som varit bra. Inget är ju bara svart och vitt. :-)

    SvaraRadera
  10. Självklart kan man vara kär i kärleken...fråga mig!

    SvaraRadera
  11. Anonym: Det du kallar för omoget kallar jag för modigt. Att anonymt skriva tröttsamt långa kommentarar som bara sprider negativ energi är däremot fegt.
    Använd din uppenbara lust att skriva till något vettigare. Tack på förhand!

    SvaraRadera
  12. Absolut,oftast är det ju så att man blir kär just "i kär leken" i sig.

    SvaraRadera
  13. Jag blir nästan förälskad i situationen som du beskriver. Pirret, det underbara pirret även om det är lite farligt.

    Din bild är vacker, du är verklgen naturligt vacker, så ren. Så fräsch!

    SvaraRadera
  14. visst kan kärleken vara blind
    och ologisk
    och allt annat än rationell
    och vi har alla olika mycket kontakt mellan hjärta och hjärna
    mellan känsla och tanke
    jag tycker det är okej att flyta med
    tillåtas sig att vara en smula galen

    men
    jag försöker läsa mellan raderna
    och att älska på någon annans bekostanad?
    någon som är oskyldig?
    kan det vara en bra start på en relation?

    eller bara ett galet äventyr?
    som sagt- läser bara mellan raderna och filosoferar!

    Var rädd om dig!
    och var kär!

    SvaraRadera
  15. Det tror jag absolut. Kär i en situation, kär i hur personen far en att känna, kär i pirret, kär i tanken pa hur framtiden skulle kunna bli..

    Kram söta du!

    SvaraRadera
  16. Har varit inne och tjuv läst din blogg då och då men inte lämnat något avtryck än så länge. Din blogg genomsyras av goda tankar om livet och de frågor som poppar upp då och då, helt klart en trevligt blogg :=)

    Får att återgå till fråga du ställde, så ställer jag mig bakom svaret JA

    /Gax-Staffan

    SvaraRadera
  17. Oj vilket berörande inlägg...blev lite betänksam på ett bra sätt här. Ja jag tror definitivt att man kan bli förälskad i en situation...och man kan definitivt bli förälskad i förälskelsen..tro mig...det har jag blivit. Och jag såg det inte förrän allt hamnade i backspegeln och jag fick ett nytt perspektiv.
    Intressant blogg som jag ska kika vidare på här
    Ha en fin dag
    Emma

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)