tisdag 22 juni 2010

Det mina ögon inte ser...

...är stundtals tyvärr ganska mycket. Jag pratar om stunden på morgonen när jag precis slagit upp dem, innan glasögonen har fumlats fram eller jag av misstag har somnat med linserna i. Det är dags att ändra på det. Jag har i det närmaste bestämt mig för att operera min närsynthet och behöver nu lite tips från er...
Det finns onekligen en uppsjö av olika kliniker att gå till och jag blir verkligen inte klok på vilken jag ska välja! Hur många av er har gjort en liknande operation eller känner någon som har gjort det? Tips på vilket ställe man ska välja..?
Guide me, please...
Foto: Privat. Ett öga som är trött på att nyvaket inte kunna urskilja löven på trädet utanför fönstret.

13 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag genomgick en laseroperation för ganska exakt två år sedan, och valet föll på Memira (jag gjorde min i Linköping). Jag blev oerhört väl omhändertagen, och personalen var väldigt proffsig. Jag kan tänka mig att man får liknande bemötande på deras klinik i Stockholm, så Memira kan jag mycket väl rekommendera.

    SvaraRadera
  2. Jag opererade mina på Globens ögonklinik. Det som slog mig där också var det otroligt proffsiga bemötandet, de tar verkligen hand om en! Plus, ett litet trick: De har studentrabatt, så om man skriver in sig på universitetet kan man få typ 5000 i rabatt på operationen...

    SvaraRadera
  3. Jag opererades hos Globen ögonklinik 2006. De är mycket erfarna och har funnits i mer än tio år. Proffsigt bemötande, ska du opereras i Sthlm ska du absolut välja dem!

    SvaraRadera
  4. Jag har opererat mina ögon. Globen ögonklinik. Kan berätta mer över en fika eller så! NÖJD!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag opererade mig just innan jul. Memira i Stockholm. Är fortfarande löjligt glad och tacksam varje dag över att kunna se löven på trädet utanför fönstret när jag vaknar. Rekommenderar dem varmt! Sofie

    SvaraRadera
  6. Klart du ska operera ögonen! Jag gjorde det för ett år sedan, också på Globen ögonklinik. De tog väl hand om mig och gjorde flera efterkontroller. Du kommer inte ångra dig när du gjort det, det är en helt ny värld som väntar, nyputsad och färggrann.

    SvaraRadera
  7. Det sägs att Koskelas ögonklinik uppe i Umeå ska vara bäst i Norden. De har dessutom möjlighet till övernattning om man som du kommer från något annat ställe i vårt land. http://www.koskela.com/

    Har många vänner från den tiden när jag bodde där som gjort operationen där och de är mycket mycket nöjda. Annars är de väldigt duktiga i Turkiet har jag hört. Då får du det till mycket billigt pris och kan kombinera med en semestervecka om du vill. :-) Lycka till i ditt letande.

    SvaraRadera
  8. 1. Det finns inte en enda ögonläkare som låtit operera sina ögon för syns skull.
    2. Om du opererar (för närsynthet) måste du i 50-årsåldern istället skaffa läs-glasögon.
    3. Så varför bränna 20-25 papp i onödan?

    SvaraRadera
  9. Tusen TACK för alla tips söta ni! :)

    Anonym;
    1. Hur vet du det?
    2. Även de som inte opererar behöver i stor utsträckning läsglasögon.
    3. I onödan? Ungefär som jag bränner ett par tusen per år på linser "i onödan" nu?
    Tack ändå för din åsikt!

    SvaraRadera
  10. Helena, vi får dra till Istanbul istället för till Rom. Behöver också operera ögonen och har forskat ganska mycket i var, vilka som är bäst osv. Turkiet har, tro det eller ej, otroligt bra sjukvård, betydligt bättre än i Sverige i de flesta fall. För 15000:- ingår allt, oparation, resa, hotell på 4-stjärnigt, mat, transfer, sightseeing i istanbul osv. Ett svenskt företag som organiserar det hela. Vad sägs? Kram!

    SvaraRadera
  11. Till anonym: Jag som har opererat mina ögon för ca 3 år sedan tycker definitivt inte det har varit i onödan!! Man slipper allt vad linser, torra ögon, smutsiga glasögon, glömda linsvätskor heter, det är värt väldigt mkt. Och för varje år som går så har man sparat in en del av kostnaden när man sluppit köpa linser, vätskor, nya glasögon mm.
    Det är nu man är ung och vill köra hårt, vara ute i naturen (blir alltid svårare med handhygien och linser då), svettas massor mm så jag tycker inte det gör något att man kanske får köpa sina läsglasögon några år tidigare än om man inte hade opererat ögonen. Detta är min åsikt, jag brukar säga att ögonoperationen är den bästa investeringen jag hittills har gjort.

    SvaraRadera
  12. Jag håller med Agda, min ögonoperation är en av de allra bästa investeringarna jag gjort. Är glad VARJE dag för att jag inte behöver bekymra mig över linser, jag slipper vara torr i ögonen på kvällen, vaknar och ser vad det är för väder utanför fönstret, kan läsa/se TV om man skulle vilja det i sängen. Hoppa fallskärm och surfa utan att vara rädd för att tappa linserna (har hänt och det är INTE roligt)
    Kan fortsätta forever...
    Jag säger inte att alla ska göra det, men har man möjlighet och är det minsta sugen, gå och gör ett test hos de kliniker du är intresserad av.

    Och att inte läkare opererar sig - är nu mer en myt. Det var så för 10 år sedan men nu kan du hitta många ögonläkare och optiker som opererat sig. Så det argumentet är föråldrat.

    SvaraRadera
  13. Allt runt min ögonoperation finns att läsa i bloggen. Jag skrev dock inte så himla mkt om Memira, men jag fick väldigt fint bemötande hela vägen, de tog hand om mig bra och svarade på frågor, allt gick himla smidigt. Gjorde min operation på vasavägen på Memirakliniken.

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)