tisdag 3 november 2009

Jippi - jag har nya fötter!

Nu var det äntligen gjort - jag har nya löparfötter!
Idag var det alltså dags att hämta mina formgjutna inlägg som ska ta mig till nya löparhöjder(?). Om inte annat så ska jag förhoppningsvis äntligen kunna springa längre än 2 mil i sträck utan att få ont i mina fossingar...och därmed kunna ge mig ut på mina efterlängtade långpass inför maran.
Testlöpningen på löpbandet hos Ortopedservice kändes minst sagt skum...ungefär som att någon hade lagt två stora bollar under mina fötter, vilket tyder på att de inte riktigt är skapta som de borde. Det är bara att titta på mitt inlägg jämfört med mina skors "vanliga" sula så ser man ganska tydligt hur mycket extra stöd mina stackars fötter behöver.
Det ska verkligen bli intressant att se vad de kommer att göra med min löpning och jag ser fram emot att kunna springa lååååångt utan att få ont, och i slutändan tror och hoppas jag att det kommer att vara värt de drygt 1500 kronorna de har kostat mig!
Har fått en del frågor ang inläggen, bl.a. om man måste köpa större skor för att få plats med dem, och svaret är nej. Däremot kan man behöva köpa nya s.k. "neutrala" skor, om man nu har ett par som antingen är anpassade för pronation eller supination. Risken finns då att man med inläggen förstör effekten i skorna och istället skadar fötterna mer. Men allt det testas när inläggen väl är klara, och fungerar inte de skor man har idag får man hjälp med att hitta ett par som passar.

Jag har inte bara testat skoinlägg under min lediga förmiddag idag. Har också besökt ett annat ställe som handlade väldigt lite om träning, men väldigt mycket om välbefinnande. Har en liten present till er läsare därifrån som kommer snart...håll ut!
Foto privat.

8 kommentarer:

  1. Intressant. Ska själv också ta tag i detta snarast! Kramar

    SvaraRadera
  2. Grattis :)
    Nu blir de alltså springa av...inte lätt att komma ikapp dej nu då(va inte lätt innan heller)
    Lycka till med "fotskålarna"
    KramKram

    SvaraRadera
  3. Du får berätta sen hur det går. Är själv lite intresserad, för mina fötter mår inte alltid så bra. Så kanske ska man prova nåt nytt.

    SvaraRadera
  4. Klokt att ta tag i smärtande fötter och göra något åt det! Om man lyckas hålla borta permanenta skador och kan springa så långt man vill så är det ju värt 1500 kronor - flera gånger om..

    Undrar vad det är för något Du har gjort idag?!

    SvaraRadera
  5. Spännande att höra hur det går med inläggen :0)

    SvaraRadera
  6. Ja det ska bli intressant att höra hur inläggen påverkar din löpning! Hoppas du slipper få ont i fortsättningen.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Och jag har nya skor...som sagt. Men det är inte helt bra ändå. Det blir plan B, rehabträning ett tag. Bloggade du när du var skadad? Skulle behöva läsa om det, tror jag. Det är inte helt enkelt att acceptera det här...
    Kram och tack för pepp!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)