söndag 8 november 2009

Ska jag eller ska jag inte?

Hjälp! Ska man vaccinera sig mot H1N1, alias svininfluensan, eller ska man inte?
Tillhör ju inte någon riskgrupp direkt, men har svårt att se hur jag skulle kunna förlåta mig själv om jag inte skulle ta den och sen verkligen bli sjuk. Samtidigt skriker media ut avskräckande exempel på vaccinationer som har slutat rätt illa. Jag blir inte klok på det här!
Hur gör ni?
Foto privat. En helt annan vaccination i armen innan avresan till Ecuador för snart ett år sen...

14 kommentarer:

  1. Självklart ska vi vaccinera oss! Jag är generellt emot vaccination och antibiotika.
    Men den här gången tar jag den inte för min skull utan för folk i min omgivning. För de som av olika anledningar inte kan ta sprutan och ingår i riskgruppen.
    Det skär i hjärtat när jag tänker på min fina systerdotter, 3 år, som har astma. Alla som kan bli riktigt sjuka. Å då är det inte sjuka som i jag kan inte träna på någon vecka utan de som hamnar på sjukhus...

    Så ja, vaccinera sig är att rekommendera! :)

    SvaraRadera
  2. Visst skall du ta den, för din egen skull och andras.

    SvaraRadera
  3. Det är svårt att råda andra.. Jag har tagit den, för att hindra att jag blir sjuk och smittar andra (träffar en del riskgrupper på jobbet men även de med influensa symtom). Från början tänkte jag inte ta den, sedan har jag vacklat fram och tillbaka i flera veckor.. Men nu är det gjort!

    Lycka till med Ditt beslut!

    SvaraRadera
  4. Här är också en som funderar fram och tillbaka men har nästan bestämt mig för att gå och ta den i morgon. Även om det känns att det nästan är för sent då det är så många sjuka redan. Jobbar på sjukhus så jag borde egentligen ha tagit den för länge sedan...

    SvaraRadera
  5. Jag tog den i fredags efter mycket velande fram och tillbaka.

    Än så länge så har en enda biverkningen varit en ömmande muskel där nålen stacks in.

    Av olika anledningar så var det beslutet det bästa för mig. Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bäst för dig.

    Många måndagskramar!

    SvaraRadera
  6. Min första reaktion var att jag ska INTE ta den. Men nu har jag sagt att jo jag kanske ska det ändå. Men samtidigt efter att ha läst det ena och det andra konstiga som kan hända så undrar jag. Om det finns en micro chans att få någon skum biverkning så undrar jag är det verkligen är värt det. Jag tror att både du och jag skulle klara influensan bra. Men man vet som sagt aldrig....

    Vi ses på BC i dag!
    KRAM

    SvaraRadera
  7. Jag ska inte vaccinera mig då jag inte befinner mig i någon riskgrupp och inte har någon i min närmsta närhet som gör det heller. Jag är också aningen skeptisk till de ämnen de har i vaccinet och har inte lust att spruta in dessa i kroppen i onödan.
    Men detta är mitt val och mina tankar i korthet, men jag tycker att det är upp till var och en att välja hur man vill göra.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag är själv väldigt, väldigt kluven. Jag var iväg och skulle ta sprutan för någon vecka sedan (ingår själv i en riskgrupp med min ansträngningsastma), men då var vaccinet slut. Och nu börjar jag tveka på om jag ska ta den över huvud taget. Svårt det där, tycker jag.

    SvaraRadera
  9. För mig är det självklart ja. Och jag vaccinerade mig i fredags, trots att jag inte heller ingår i någon riskgrupp. Jag tänker mest på andra, jag vaccinerar mig inte för att jag är orolig för mig själv. Jag fick de vanliga biverkningarna som man kan få av influensavaccin (oavsett vilken influensa man vaccinerar sig mot) - ledvärk, huvudvärk och allmän "sjukdomskänsla". Men det höll i sig en natt.

    Jag hade varit mer skeptisk om det varit en helt ny sjukdom och vaccinet helt nytt och oprövat. Men eftersom detta är en variant av influensa, om än en ny sådan så tror jag inte att jag kommer drabbas av några obskyra biverkningar i framtiden..

    SvaraRadera
  10. Ja du, mycke e konstigt, olika besked hela tiden.Jag som jobbar hemma hos så många människor...när får jag min spruta?...jo vecka 50 som e helt sjukt.Jag ska inte ha nån spruta va min första tanke...men jag skyddar ju inte bara mej själv,man skyddar ju alla runt omkring oxå.Dessutom jobbar jag i en massa barnfamiljer.
    Man blir aldrig klok på detta...eller så e man inte klok :)

    Kram på dej Helena...Grattis på namnsdagen.

    SvaraRadera
  11. Jag är ju sjuksköterska och vi blev ju förstås tidigt prioriterade... Alla på mitt jobb ville ta den, jag tror jag var den enda som över huvud taget tvekade! Blir ju aldrig sjuk (peppar...), aldrig haft influensan. Tänk om jag blir sjuk av sprutan, så onödigt, tänkte jag. MEN, den där "dethänderintemej-mentaliteten" är ju totalt livsfarlig. Oj så många svårt sjuka jag träffat som inte fattat att det kunde hända just dem! Ett annat perspektiv på saken är förstås att man skulle bli smittat och sedan i sin tur smitta andra, svagare människor. Usch, det vill man inte ha på samvetet.

    Jag tog sprutan och mår fina fisken. Lite ont i armen, men det är ju inte så jäkla konstigt. Fast jag måste erkänna att när jag stog där i världens längsta kö så kunde jag inte låta bli att tänka på neurosedyn och dylika hemskheter.

    Var och en får göra precis som de vill, avstår någon är jag inte den som dömer!

    (Drog för övrigt ett spinningpass 30 min efter sprutan, och det gick finfint det oxå.)

    SvaraRadera
  12. Jag hade först bestämt mig för att inte vaccinera mig. Men börjar nu tänka om att jag kanske borde göra det. Tror att all hysteri gör att jag blir orolig och funderar över hur farlig influensan kommer att bli?! Samtidigt är jag sällan sjuk och att bli dålig av vaccinet känns inte så lockande. Jag får se hur jag gör :)

    SvaraRadera
  13. Har tagit den. Sticket känndes inte ens, däremot helt sjukt trött muskel dagen därpå. Sen kunde man inte sova på den armen på 3 dagar... Men nu är det gjort och nu är det bara att fundera på om man ska vaccinera sitt barn eller inte... Hm.

    SvaraRadera
  14. Jag har precis som många andra velat och mest lutat mot NEJ men nu har jag bestämt mig för att ta den.

    Det är så svårt att veta vilket som är rätt och man får bara lita på att det som sker sker o är det rätt att ta sprutan så är det det.....får nog aldrig veta det om man tar den men om man hoppar över ja då kan man ju märka ev. konsekvenser...

    Kramar ; )

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)