tisdag 19 oktober 2010

Det var det det.

Jaha...då har jag varit helt utan alkohol i en månad. Bestämde mig efter en (alldeles för) blöt kräftskiva och en vindränkt födelsedagshelg i Prag att kroppen skulle få vila lite. Inte för att jag är någon storkonsument av alkohol, men visst slinker det annars ner ett och annat glas vin varje vecka.
Trodde faktiskt att det skulle bli svårare att avstå än vad det har varit. Tänkte att det iallafall skulle bli lite jobbigt, eller iallafall tråkigt, att hoppa över vinet till maten, men ska jag vara ärlig har jag inte saknat det det minsta. Måste faktiskt säga att det känns rätt skönt att veta att organen har fått 30 dagars återhämtning, även om jag inte direkt kan påstå att jag känner någon jätteskillnad i kroppen. Fortsätter min vita linje tills det dyker upp något tillfälle där jag känner att det är "värt" att bryta trenden...

Märkligt nog känner jag dock nu när månaden är "avklarad" att jag plötsligt är sugen på ett glas rött. Ett Bonterra Cabernet Sauvignon t.ex. Gärna med ett trevligt sällskap...och lite lätt regn och höstmörker utanför fönstret.

Hur står det till med era alkoholvanor?
Foto: Privat. En annan Helena i en annan del av livet.

10 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Här drömmer jag dagdrömmar om ett stort glas gott rödvin som jag inte kunnat unna mig på sisådär 8 månader nu.... Men det är mest känslan jag vill åt, att känna aromen osv
    Kram på värdens bästa Helena!

    SvaraRadera
  2. Dricker inte alls. Tycker det är godare med alkoholfri dryck. Kram

    SvaraRadera
  3. Har också vita perioder ibland. Det är rätt skönt faktiskt. Som det är nu dricker jag väldigt måttligt. Alkoholen som sådan behöver jag egentligen inte alls, kunde man få alkoholfritt vin att smaka lika gott som vanligt så skulle jag nog dumpa alkoholen helt och hållet.

    SvaraRadera
  4. "Vanor" är ett för stort ord för mig när det kommer till alkohol. Jag har inga vanor gällande det :-) Däremot kan jag unna mig det någon gång ibland. Men om jag slår ut hur mycket alkohol jag dricker på en månad så skulle jag gissa på ca. 2 glas - ibland mer och oftare mindre. Dricker för myshetsfaktorn och inte för smaken.

    SvaraRadera
  5. Jag står fullt ut för att anse att mitt liv inte vore fulländat utan ett glas rött då och då, och så här på hösten bara måste jag få dricka lite riktigt mörk öl, gärna ale.
    Starksprit dricker jag dock inte över huvud taget och "full" är jag knappt en handfull gånger per år. Men det brukar jag tycka är kul när det väl beger sig.
    Jag är nöjd!

    SvaraRadera
  6. Jag dricker vin väldigt sällan, eftersom det ger mig magknip som ett brev på posten (tack kroniska magkatarr), men ibland är ett par glas rött till smarrig middag i trevligt sällskap värt lite magont. Däremot så är jag barnsligt förtjust i tjejdrinkar, och det pallar magen minsann. Fast sånt stjälper man ju inte i sig till vardags sådär, så det blir bara när det är någon typ av kalas.

    SvaraRadera
  7. Det går i perioder.. oftast (under väldigt långa perioder ingenting alls). En "fylla" ger baksmälla i synnerhet när det gäller träningen. det tar snudd en vecka för kroppen att återhämta sig.
    Fast, det är väldigt gott med goda viner eller en kall öl vid speciella tillfällen.

    SvaraRadera
  8. Jämt fram tills jag fyllde 25. Verkligen jämt. Sedan dess; väldigt sällan. Kanske 4-5 gånger per år? Dricker hellre vatten till mat, tycker att det är godare. Och så blir jag så grymt bakis nuförtiden (alltså, även om jag bara dricker 2 glas vin) så det är helt enkelt inte värt det.

    SvaraRadera
  9. Hmm.. ett glas rött till maten/trevligt sällskap händer ganska ofta - men riktiga partyn väldigt sällan. Kanske någon enstaka gång/år.

    SvaraRadera
  10. Jag dricker nog vin till maten en gång/vecka oftast :) Dricker ingen stark sprit... jo förrästen Irish coffe.

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)