lördag 2 oktober 2010

M. obliquus externus abdominis....eller va?

Jag vet, han ser inte vidare trevlig ut och är dessutom rätt osocial...men han är faktiskt min viktigaste kurskamrat för tillfället. Efter att ha spenderat två dagar med att studera, klämma och känna på "Benjamin" kan jag lova att jag är rätt trött i huvudet, men än så länge känner jag att det är något typ av organiserat kaos som råder i min hjärna. Muskelursprung brottas med rörelsemönster, fästen med ledkapslar och myofibriller med musculus supraspinatus. Tur att jag har tränat i några år så att jag har lite kunskap gratis, annars hade det varit en enda stor röra i skallen.

Vad jag har märkt är dock att man inte tänker lika klart när man är förkyld och det känns som att man har snor i hela skallen. Men varför klaga? Jag säger som Frida - "Din kropp är ju rätt så klok ändå trots att den är sjuk. Att den väljer att vara sjuk på din plugghelg är ju toppen egentligen!". Så sant som det är sagt, och jag kan bara tacka för att det är teori och inte praktik som står på schemat just de här tre dagarna. Dessutom sitter jag faktiskt och blir matad med en massa saker som jag faktiskt är intresserad av och vill lära mig...så ska jag vara riktigt ärlig så sitter jag bara och njuter mest hela tiden.

Då finns det andra som gör bra mycket jobbigare saker just nu, som jag tycker är mer än värda att uppmärksammas...Sara sitter och cyklar i ett dygn för Rosa Bandet! Imponerande!

Misstänker att jag kommer att somna som ett litet barn innan 22 precis som igår, och jag kommer att behöva sömnen. Imorgon ska resten av muskelanatomin nötas in och fysiologin ta sin början...bring it on!
Foto: Privat. Benjamin, my best weekend friend.

3 kommentarer:

  1. Härligt att höra att du hänger med! Detta fixar du utan problem = )
    Ursprung - fäste - funktion... Något som du fått höra en hel del kan jag tänka mig.

    Kör hårt! Detta är ingen match för dig!

    /Jimmy

    SvaraRadera
  2. Jag kan reka dig & se "the kids" som en lite småmysig film. Jag lämnade den i salongen,men det betyder ej jag vill ha den osedd. Den är mycket välspelad. Även om man stundom önskar att Julianne Moore kunde få liite mer & bita i. Hon är FÖR bra för sin karaktär. Oj vad långt det blev;) Se den. Idag blir det Hämden av Bier som jag hoppas mycket på(det bådar iof aldrig gott;) KRAM! Hoppas du mår bättre idag!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)