torsdag 28 januari 2010

Att mota Olle i grind*

Det var rätt spännande att slå upp ögonen imorse. Sjuk eller inte sjuk - det var den stora frågan.
Jag vågar nog dock konstatera att jag faktiskt har lyckats bekämpa största delen av den förkylning som helt utan förvarning angrep mig igår... Jag tillbringade hela dagen i soffan, drack kopiösa mängder med vatten (med färsk ingefära och Echinagard), åt när jag var hungrig och somnade om kroppen ville sova (vilket resluterade i fem timmars sömn mitt på dagen och tre timmar i soffan på kvällen...).
Idag känns det - peppar, peppar - mycket bättre och jag har siktet inställt på att kunna jobba ikväll. Kan återigen konstatera att sömn och vätska är den bästa medicinen när man börjar känna sig krasslig! Håller tummarna att det är helt borta till lördag...
*Undrar ni också, precis som jag, vad "mota Olle i grind" egentligen kommer ifrån? Jag hittade förklaringen här!
Foto privat. Mina två bästa vänner just nu...

9 kommentarer:

  1. Huskurer gillar jag..

    Ingefäran - hur gör Du med den? Kokar upp vatten med ingefära i och låter det svalna av eller?

    För nu behöver jag mota bort det som motas bort kan..

    SvaraRadera
  2. Pernilla - jag skivade bara väldigt mycket färsk ingefära och stoppade ner i en vattenflaska. Fyllde sen på med vatten och droppade i Echinagard. Tror dock att det ger ännu bättre effekt om man kokar den...
    Lycka till och krya på dig! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Du är på helt rätt spår!
    Dagarna efter nyår hade jag en rejäl förkylning på ingång och fick lite panik eftersom jag absolut inte kände för att ligga hemma och vila. Men det var bara att acceptera. När man är sjuk är kroppen lite trasig, då gäller det att ge den maximala förutsättningar för att reparera sig. Massor av vila, minimal fysik ansträngning, åt så mycket jag kunde (utan några restriktioner), överdoserade vitaminer och kosttillskott och öste i mig vatten.
    Och det funkade verkligen, två dagar senare var jag pigg och kunde göra comeback på gymmet. :)

    Krya på dig och lycka till!

    SvaraRadera
  4. Hermann - tack! Om exakt två dygn ska jag snart köra mitt tredje träningspass (av fem), så det vill sig till att jag är FRISK då. Största utmaningen idag blir att försöka vara minimalt fysisk på en fysisk arbetsplats...spännande!

    SvaraRadera
  5. Attans! Det är ju onekligen förkylningstider nu, och bättre att vara hängig nu än senare (närmare maran, that would be!). Jag har ju kört BCombat förut och tyckte att det var asroligt. Även attack gillade jag mycket, kommer inte ihåg riktigt nu vad som var skillnaden, BC hörs ju på namnet lite vad det är, men attack har jag helt glömt!

    Krya på dig fina du!
    Förresten, du var ju strålande snygg i tidningen. Jag tänkte att den här tjejen, hon skulle ju passa mycket bra med han JW...Lisa...fa fanken, JOEL Kinnaman, vid sin sida. Mycket vackert par, jag säger då det.

    SvaraRadera
  6. Jag mår också bättre idag. Ömma halsen har lindrats en massa! Men näsan är tät och rinnig mest hela tiden. Samtidigt. Men på lördag är jag också frisk!

    SvaraRadera
  7. Härligt att du mår bättre! Ja bästa medicinen när man börjar känna sig sjuk är att avboka allt, krypa ned i soffan/sängen och vila och dricka mycket vätska. Skönt att det funkade!

    SvaraRadera
  8. Krya på dig vännen så ses vi pigga på lördag.
    STOR KRAM

    SvaraRadera
  9. Det gäller att lyssna på kroppen, särskilt då den kanske inte är i sitt essä.
    Hoppas att de värsta sjukåkommorna försvann och att du känner dig pigg idag igen.
    Kram

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)