onsdag 13 januari 2010

Domen

Konsulterade en av mina kollegor igår för att försöka reda ut den diffusa smärtan i mitt högerben. Jag blir snart galen av att inte få springa och måste få veta varför det känns som om någon ger mig elstötar i hela benet när jag sätter foten i marken i ett löpsteg.
Lyxigt nog kryllar det ju av kunniga människor på jobbet och en av dem är sjukgymnast. Efter en knapp halvtimme och diverse tryck, kläm, stretch och funderande kom han fram till följande:
Områdena kring ländkota L3, L4 och L5 är väldigt ömma, vilket tyder på att det är ett par nerver som förmodligen ligger i kläm. Anledningen är för dålig styrka i bål och ländrygg, och on top är jag för stark i framsida lår (och sjukt stel!) jämfört med baksidan. Så vad innebär då detta?
Jo, när jag springer tar min coremuskulatur slut snabbare än benen, vilket innebär att bålen tillslut inte orkar hålla kroppen som den ska, utan det blir obalans i hela höft - och ryggslutspartiet. Kotorna hamnar något snett och nerverna kläms, vilket kan stråla ner i benet.
Lösning? Fokus på bålträning och baksida lår, plus stretch av höftböjare/framsida lår 3 ggr per dag. Tänk om det är så enkelt...hur underbart skulle inte det vara?
Snälla, håll tummarna - marklyft och pilatesbollen, here I come!

7 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna hårt, hårt, hårt!!! Vet tyvärr alltför väl hur jäkla tråkigt det är med skador... :(

    SvaraRadera
  2. Hoppas, hoppas att det är lite muskler och lite stretch som fattas!

    Klart Du ska använda Dig av folk på jobbet, tror det kallas personalförmån ;)

    SvaraRadera
  3. Jag tror absolut att du kommer få bukt med problemen och att du kommer bli smärtfri! Kämpa på!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna och lider med dig men du har ju en otrolig tur som har de kunniga så nära dig !

    SvaraRadera
  5. Vilken lyx att ha sådan kunskap så nära till hands!
    Hoppas att du får ordning på det.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag håller alla tummar och tår jag har!! Tänk om man kunde få uppleva lyxen att NÅGON DAG få köra intervaller med dig... :) Kanske löpardejt på en bana i Tokholm snart?? KRAAAM

    SvaraRadera
  7. Aha, ja det vore toppen om det var så! Nu vet jag inte alls hur stressfakturer känns, men har det varit på tal annars?

    Stretcha och träna på, känner igen det där med core-tröttheten. Jag räcker upp armen jag med på den!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)