söndag 13 september 2009

21 km lidande

För det första - tack för alla fina ord efter mitt lopp igår, de värmer otroligt mycket!
Det är nog först idag som jag faktiskt inser att jag har presterat något långt över min förväntan. När jag tänker tillbaka på loppet är det ett under att jag ens tog mig i mål.
Direkt när jag vaknade igår hade jag en känsla i kroppen att min dröm om att ta mig i mål under 1,40 bara var att glömma. Tung i kroppen, trött och seg. Besöket på Super Saturday på förmiddagen kanske inte var den bästa uppladdningen heller. Hoppade av BodyBalance-klassen efter en halvtimme eftersom jag fick mjölksyra bara av att stå på huk. Något var inte som det skulle.
Körde en BodyPump-klass innan lunch, hade lätta vikter och avstod helt och hållet från utfallslåten. Vilken känsla när det är 700 personer i salen - energi! Kände dock att kroppen inte svarade som den brukade, och när jag tog tunnelbanan hem för att byta om tyckte jag knappt att det skulle bli kul att springa. Konstig känsla.

Startdags. Perfekt väder. Alla laddade utom jag. Trött. Gäspar.
5 km - 22.11. "Sakta ner" säger jag till mig själv. Håll. Ont i magen. Tråkigt. Trött. "Jag bryter" är min känsla i kroppen.
10 km - 45.04. "SAKTA NER" smått skriker jag till mig själv. Lite piggare men tung i kroppen.
15 km - 1.08. Precis påhejad av bästa vännen...ropar till henne att det är tungt. Vill inte springa mer, men stålsätter mig och fortsätter.
17 km - vansinnigt trött. Ser ingen tjej, bara smala män som ser ut som att de har sprungit sen de föddes. "Vad gör jag med de här?" är min tanke. "Du kan ju springa! Nu kämpar du hela vägen in i mål!"
19 km - får plötsligt ny energi. Bara 2 km kvar...
20 km - 1.31. Jag ler. 1.31! Och jag har bara EN KILOMETER kvar! Känlsan är oslagbar. Jag ökar och springer om hur många som helst. Stänger av min iPod för att höra publiken. Ryser i kroppen och ler samtidigt som benen skriker av mjölksyra.
21 km - 1.36.12. Upploppet går så snabbt att benen inte vill stanna efter målgång, de fortsätter springa. Krockar med en man som bara ler och är lika trött som jag. Jag är så trött att jag nästan börjar gråta, men så otroligt glad. Mest glad att pinan är över. Det var inte kul att springa, inte alls. Kroppen skrek nej i 21 km. Tur att min vän inte var vid målet, då hade jag brutit ihop i hennes famn.
Plats 82 av 2365 tjejer! Slipade förra årets tid med 4 minuter och 6 sekunder. Jag förstår inte hur jag lyckades klara det...

Åkte hem på tunnelbanan. Ensam. Kroppen helt urvriden. Trött, glad och lättad.
Kliver av tunnelbanan, ska byta till bussen. 7 minuters väntan, blä. Förstår ni min lycka när min bästa bästa vän hoppar ut ur busskuren och har bestämt sig för att följa med mig hem!? Vad skulle jag göra utan dig?
Middag, ett par glas vin och sen iväg på Super Saturday-partyt.
Somnade helt utpumpad vid 02.o0 efter en minst sagt hektisk dag.

Söndagen kommer till 90% att tillbringas i soffan. Idol-maraton och god mat.
Lite stel i höger knä, annars känns kroppen som vanligt.
Hoppas att ni får en bra dag fina ni!
Foton privata.
BodyPump med 700 pers.
Jag och bästa C i en klassisk spegelbild på partyt igår.

23 kommentarer:

  1. Idag gör du helt rätt i att lyssna till kroppen och bara ta det lugnt! Tråkigt att du inte kände dig helt i form under gårdagen, men tror du inte att det kanske berodde på att du innerst inne intalade dig hur tung dagen skulle bli med alla påfrestningar? Du ska i alla fall vara extremt stolt över dig själv!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du är toppen och verkligt inspirerande för mig :0)

    SvaraRadera
  3. När du berättar pm målgången så får jag tårar i ögonen. Du är helt makalös och jäklar vilken inspirerande tjej du är!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Cheeezes vilken tid!!!

    Vad persar du på milen?! GRYMT bra!!! Stort grattis tjejen!

    Kram s

    SvaraRadera
  5. Ellinor - det kanske ligger ngt i det... Men inser att jag borde ha vilat ett par dagar innan loppet, då hade jag t.o.m. tyckt att det hade varit kul att springa...

    Pain is... - tack söta du! Det glädjer mig att höra!

    Petra - jag blir tårögd av din kommentar...lite extra labil idag tror jag...

    Sofy - har aldrig sprungit en mil snabbare i ett lopp, tidigare personbästa var 47,18 på Midnattsloppet förra året. Min snabbaste mil har jag gjort på löpband - 43 min. :)

    SvaraRadera
  6. Wow hvor er du cool!! Jeg er sindssygt imponeret!
    Nyd dagen i dag, det fortjener du!!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Julie - TACK! Jag ligger i min soffa och gör INGENTING...because I´m worth it! :) Kram ända till Danmark!

    SvaraRadera
  8. Klart prestationer ska berömmas :)

    Bädda ner Dig i soffan och njut av gårdagen. Var rädd om knät!

    SvaraRadera
  9. Grattis Helena du ÄR GRYM! STÖRSTA KRAMEN TILL DIG!

    SvaraRadera
  10. Gah vilken grym tid! Och vilken jäkla insats när kroppen känns så där...
    Jag sprang själv bättre än någonsin (fast inte på din nivå...) fast jag inte gjort nr 2 på två dagar och det kändes som jag bar på 5 kg övervikt pga det....Hahaha.

    Njut i soffan nu, det ska jag oxå göra!

    SvaraRadera
  11. Wow vilken prestation! Verkligen grymt jobbat! och ja, det är verkligen ett kanonfik som dessutom bjuder på en underbar färgchock - gör ett besök där! Kram

    SvaraRadera
  12. Oj då du kämpade. Kroppen är bra konstig ibland; man orkar så mycket mer än man tror!

    Måste fortsätta på en kommentar som Miss Agda hade i inlägget från igår; inte funderat på att tävla på allvar? Du har ju kapaciteten och en sån vinnarskalle!

    SvaraRadera
  13. Kan inte ens föreställa mig hur man lyckas med sånt där och är jätteimponerad. Stort grattis till en fin placering och nytt personligt rekord!

    SvaraRadera
  14. Du är min idol!!

    Kram fran Lisa

    SvaraRadera
  15. Härligt!! Grymt bra tid, duktig du är! Va nöjd =)

    SvaraRadera
  16. Hej, som jag sa i telefon till dej idag..helt fantastisk tid :)
    Ses på lördag...då får du dessutom påfyllning i din frys med mer blåbär :)
    Jag plockade 2 liter idag, de e förmodligen höstens sista...temperaturen ute börjar krypa mot noll vissa kvällar/nätter.
    Ha de gott...njut nu allt du kan av gårdagens prestation :)
    KramKram

    SvaraRadera
  17. Åh vad du är duktig! Jag är mäkta imponerad!

    SvaraRadera
  18. Vilken prestation! Hoppas verkligen du njöt av en lugn dag igår :) Grymt jobbat, jag är SÅ sugen att springa en halvmara nästa år, måste bara kolla upp om det finns nåt passande lopp. Även om jag aldrig sprungit så långt.. :)

    SvaraRadera
  19. Jäklar, vad bra!! GRYMT presterat!!!! Stort grattis!!

    SvaraRadera
  20. Fantastisk bra tid!
    Var det sista loppet för i år?

    Tack för ditt grattis :)

    SvaraRadera
  21. Vilken tid! Jag är sjukt imponerad!

    Ja du, Pumpen innan lunch... Vilken stämning! När benböjslåten var halvvägs trodde jag salen skulle koka över av stämningen! Längtar till releasedatum på 71an nu! :)

    Stor kram till dig och tack för löpinspirationen!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)