söndag 6 september 2009

Att välja glädje

Glädje.
Jag satt och tänkte lite på det igår. Vad är glädje? Slår man upp ordet på Wikipedia får man veta att glädje är ett känslotillstånd av tillfredsställdhet. När man är glad är man lycklig eller road, det är en positiv känsla. Människor uttrycker ofta glädje genom att le.
Kan man aktivt välja glädje i livet var frågan jag ställde mig, och hur gör man det isåfall?

Jag kom fram till att det nog faktiskt är så. Att vissa människor väljer glädje, andra inte och en tredje kanske vill men inte kan. Själv tillhör jag den första kategorin, jag väljer att välja glädje i mitt liv. För ett tag sedan skrev jag ett gästinlägg hos livscoachen Vida om positivitet och min strävan efter att eliminera negativ energi i mitt liv.
Tror att glädje fungerar på samma sätt. Man kan välja att omge sig med personer och saker som väcker något glatt inom en, och på precis samma sätt kan man välja att undvika att blanda in en massa ledsamheter i sitt liv. Ibland är det ofrånkomligt. Ibland händer det saker man inte kan styra över som man blir ledsen, arg eller besviken över och då är det sällan speciellt smart att blunda och intala sig själv att välja glädjen istället. Självklart måste man tillåta sig själv att inte alltid vara glad, omänskligt vore väl annars.

Men det är den övriga tiden jag tänker på. Visst kan man väl påverka detta nästan till 100% själv? Visst har vi alla ett val att endast umgås med människor som vi kan vara oss själva med och på så sätt bli glada av? Visst kan vi välja att bli glada över att vi kan krypa ner i soffan under en filt när regnet öser ner, istället för att fokusera på att vi går miste om en solig dag? Visst kan vi intala oss själva att det är helt ok att helt spontant ge ifrån sig ett lyckotjut mitt på stan, eller krama om någon som vi känner tacksamhet till, och därigenom inte bara göra sig själv utan även mottagaren lite gladare?
Visst kan vi om vi vill? Varför tillåter vi att så många går runt och tycker att livet är "sådär" - vad är det som hindrar oss att bara vara lite mer spontana, galna och glada?

Hur ser ni på saken? Väljer ni glädje?
Foto privat. Min bästa väns syster. När hon väljer glädje så syns det verkligen och smittar dessutom av sig helt obegränsat...

14 kommentarer:

  1. Bra skrivet :)
    Visst väljer jag glädje men kan därför inte "blunda" för de som inte är glädje.
    Livet är en "berg o dalbana"...de e ju de som är tjusningen...att kunna ta sej upp från "stupen" och känna sej nöjd...de e glädje de.
    Sen har man ett val att välja bort "enegitjuvar"...såna som bara kräven en massa men ger inget tillbaka.
    Tänk va mycke man har att vara glad över om man bara tänker efter...äkta glädje som kommer från själen e såååååå skönt.
    De e skillnad på leende och leende...påklistrade leenden märks mer än man tror.
    Våga vara den man är...våga ha barnasinnet kvar.
    Ha en bra dag min vän :)
    En varm kram från mamma i ett regnigt Mora...

    SvaraRadera
  2. Liksom allting annat i livet handlar det bara om inställning. Med en positiv syn på vardagen blir allting mycket, mycket enklare :)
    Hoppas du får en härlig dag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är en i grunden väldigt positiv människa och jag känner glädje för det lilla (vilket jag även fått höra är en av mina bästa egenskaper:) och jag försöker att verkligen att välja att göra saker som Jag mår bra av. Ibland är det såklart svårt, tex om anledningen till att man är ledsen beror på någon annan eller liknande. Men jag väljer oftast glädje, jag vill må bra och då blir valen därefter. Och det är väldigt skönt/trevligt att kunna läsa din blogg med all positiv inställning när man själv inte orkar tänka positivt. Du är grym!

    SvaraRadera
  4. Jag väljer glädje, helt klart! Livet maste vara sa tungt och jobbigt annars, eller hur?

    Det finns saker som jag inte kan kontrollera, som gör mig oerhört ledsen. Men jag kan kontrollera hur jag later det paverka mig - det hjälper ingen att ga att vara ledsen och uppgiven. Efter nagra dagar är jag pa G igen och fokuserar pa vad jag kan göra för att ma bättre, vad mycket annat underbart jag har i mitt liv och att det finns lösningar pa det mesta!

    Smile to life and life will smile to you - det sa en underbart positiv sjukskösterska som jag träffade förra veckan. Under hela undersökningen överöste hon mig med positiva och otroliga historier! Underbart!

    Stor kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Jag väljer absolut glädje. Det är ju också något som man med gott samvete kan smitta av sig utav. =)

    SvaraRadera
  6. jag väljer glädje till den mån det är möjligt.
    att vara glatt inställd till livet gör saker mycket mycket lättare :D

    kram & trevlig söndag!

    SvaraRadera
  7. Vilken fint inlägg! Jag väljer också att välja glädje, men har nog inte alltid sett det som självklart. Det kräver visst mod att våga skaka av sig energi-tjuvar, och det kan kännas tufft, men vågar man det, har man kommit långt.

    Varför inte välja glädje när vi har den underbara möjligheten?

    SvaraRadera
  8. Ang. Running the Sahara - hjältar, dårar, det är upp till var och en att bestämma. För mig är de definitivt hjältar. Att bara komma på tanken att springa tvärs genom Sahara.. Det tog 111 dagar, de sprang mer än 170 maror under den tiden (sprang varje dag). I 60 graders värme, i minusgrader, i sandstorm.. Filmen kommer jag att ta till när motivationen tryter - kan de springa genom Sahara så kan jag väl ut och jogga lite. Kan rekommenderas för de som gillar det här med "knäppa idéer". 9.90 dollar för nedladdningsfilmen - klart värt var enda cent.

    Ha en underbar söndag!

    Kramis

    SvaraRadera
  9. Mycket fint inlägg!! Jag tror som du, att man har möjlighet att själv välja glädje. Sen är det ju ibland svårt att alltid se livet från den ljusa sidan och jag tror att det är viktigt att tillåta sig själv att vara ledsen också - en stund. Men jag är glad att jag har insett att det verkligen går att välja glädje och det är så skönt att kunna göra det.

    SvaraRadera
  10. Hejsa
    Hvor er det godt skrevet! Jeg er helt enig med dig, og jeg forsøger virkelig også at vælge glæde, og man kan faktisk ofte selv bestemme, om man vil være glad! Vælger man glæden får man et meget rigere og lykkeligere liv.
    Tusind tak for din fine kommentar hos mig:-)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag anser det.. och jag väljer glädje och lycka när jag kan. Har du läst Kay Pollacks bok "att välja glädje"? Den är fantastisk anser jag.

    Kloka ord från klok kvinna.

    Kramen från Liv

    SvaraRadera
  12. Bra skrivet!

    Jag väljer aktivt att vara glad, men lika aktivt att vara nedstämd ibland när det känns rätt. Bara som lite kontrast till allt det goda.

    Att omge sig med rätt människor är jätteviktigt. Kvalitet vinner över kvantitet alla gånger eftersom allt umgänge kräver energi. Jag väljer att umgås med positiva personer som jag har mycket gemensamt med för då får man ju en massa bra energi tillbaka. Har funkat perfekt hittills. :-)

    SvaraRadera
  13. Bra skrivet!
    Jag väljer glädje, varje dag, jag har ett liv och tänker leva det fullt ut.

    SvaraRadera
  14. jag tror också att man väljer glädje. och till även sin egen lycka.

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)