söndag 27 september 2009

Någon mer som är dum i huvudet?

Jag har en lugn dag på jobbet och sitter och lusläser(varför heter det så?) DN Söndag i solen på balkongen.
Stefan Einhorn, som jag har stor respekt för och vars böcker jag kan läsa om och om igen, är offer i dagens söndagsintervju. Han pratar om hur man blir klokare som människa.
"Ibland glimmar det till och ibland är jag riktigt dum i huvudet" är hur han beskriver sin egen klokhet. Sköna ord som jag inte kan låta bli att nicka instämmande och le lite åt. Det är ju jag. Ibland klokare än min egen förmåga och ibland totalt tappad. Just nu i livet är jag mer åt det senare hållet, oklart varför.
Intervjun avslutas med Stefans sju punkter för att bli en klokare människa, håll till godo:
Våga tala om viktiga saker. Ställ raka, men samtidigt igenkännande, frågor.
Var ensam ibland. Gör ingenting, stäng av informationsflödet och låt tankarna vandra.
Meditera.
Lita mer på magkänslan, på din intuition, när du fattar beslut.
Öva på att hitta lösningar på svåra dilemman, så är du beredd när de dyker up i verkliga livet.
Var ödmjuk och försök se problem ur olika perspektiv.
Jag kan skriva under på det mesta, men har en hel del att jobba på ser jag. Inte så konstigt då att man är riktigt dum i huvudet ibland.
Foto privat. Har man lugnt på jobbet så har man.

6 kommentarer:

  1. Ja det är nog precis så här det. Det känns som att det är en bok värd att läsa. Hoppas att du får en fortsatt fin söndag vännen. STOR KRAM

    SvaraRadera
  2. Åh, vad han är klok... ska verkligen ta mig i kragen och börja läsa hans böcker, tror verkligen de skulle tilltala mig.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Kloka råd, det känns verkligen vettigt. Jag känner likadant, visst finns det tillfällen (ganska många) då man verkligen känner sig tappad bakom en vagn men också ett par sällsynta då man känner sig lite smart, ibland intuitivt och ibland påläst. En sak skulle jag vilja lägga till, en sak som jag inte har vågat göra förrän på senare år. Fråga. Att våga fråga om man inte fattar något eller vill veta något. Tidigare har jag inte haft mod nog men nu ställer jag jämt frågor. Dessutom vågar jag visa mig ointelligent eller lite dum ibland och det tror jag är nyttigt. Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden så skulle jag ha ställt många fler frågor och låtit andra skratta åt mig mer. Jag tror att jag hade lärt mig så mycket mer då, speciellt i skolan, på högskolan och när jag varit utomlands och försökt lära mig språk. är det något jag skulle vilja lära ut till mina elever till exempel så är det att våga göra bort sig och våga vara dum för det är då man har chansen att bli smart!

    Kramar Emelie

    SvaraRadera
  4. Att våga vara ensam ibland och bara vara är så otroligt viktigt. Och helst ska man göra det i skogen el dyl utan mobil, internet och sånt. När jag var yngre var jag livrädd för att vara själv. Jag hade alla kvällar bokade och träffade en massa människor som inte ens gav mig nåt, men det var liksom förfärligt att vara själv. Tur att jag har genom åren lärt mig vikten av ensamtid och att bara vara med sina tankar- det ger så mycket energi!
    Kram och ha en underbar söndagkväll!

    SvaraRadera
  5. Kloka punkter det där. Absolut tänkvärda men jag tror att även jag har en del att jobba på men det innebär ju inte att det är en omöjlighet eller hur ;)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Haha! Vilken rolig rubrik! Och ja, jag är nog också dum i huvudet ibland. Kloka ord! Kram!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)