onsdag 23 september 2009

Ibland undrar man ju...

Jag lägger mig väldigt sällan i vad människor äter. Anser att vuxna människor är ansvariga för sitt eget liv och får själva bestämma hur de behandlar sin kropp. Precis så tänkte jag imorse under min efterlängtade löprunda när jag ser en kvinna (smal, snygg och knappast i behov av att gå ner i vikt) sitta i en busskur och äta en Nutrilett-bar till frukost. Inget jag skulle göra, men som sagt, vuxna människor är i de flesta fall smarta nog att ta ansvar för sin egen hälsa.
När jag tittar en gång till ser jag dock att hennes son, som max är 10 år gammal, sitter och äter en likadan! Kände direkt hur jag smått började koka inombords. Alltså, jag är ingen mamma och vet inte speciellt mycket om barnuppfostran, men jag anser att jag inte helt är ute och cyklar när jag blir lite smått förbannad och påstår att jag är rätt säker på att detta inte är vad ett barn behöver till frukost:

Mjölkprotein, glukossirap, mjölkchoklad (socker, kakaosmör, torrmjölk, kakaomassa, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromämne (vanilj), oligofruktos, surhetsreglerande medel (citronsyra), karamellsirap. Mineraler: (dikaliumfostat, trikalciumfosfat, trinatriumcitrat, magnesiumoxid, järnfosfat, zinkoxid, kopparsulfat, magnesiumsulfat, natriumselenit, kaliumjodid) vitaminer (askorbinsyra, nikotinamid, tokoferylacetat, kalciumpantotenat, riboflavin, pyridoxinhydroklorid, tiaminhydroklorid, retinylacetat, folsyra, biotin, kolekalciferol, cyanokobalamin.

Den där mamman ska vara glad att jag var hög på endorfiner och inte hade tid att stanna, annars hade jag nog låtit henne veta att hon borde lägga samma tid och energi på att ge sitt barn riktig mat, som hon uppenbarligen hade lagt på sitt perfekta hår, sin make up och val av übersnygga kläder.
Man blir ju bara så j*vla trött.

14 kommentarer:

  1. Håller helt med Dig - barn behöver mat.
    Sånt här är tragiskt. Vad får pojken för uppfattning och kost och vad som är bra att äta..

    SvaraRadera
  2. Alla som blir föräldrar borde gå en kurs i näringslära. Eller... ALLA borde gå en kurs i näringslära. För jag tycker inte hemkunskapen i grundskolan räknas, man är inte riktigt mottaglig för sån information i 10-årsåldern.

    SvaraRadera
  3. Skandal! Det är inte många som är medvetna vad de stoppar i sig, ännu värre när de petar i sina barn en massa junk!

    SvaraRadera
  4. Jag blir också upprörd av sånt där. Folk läser bara framtill på förpackningarna och förgiftar barn med ämnen en mänsklig kropp aldrig borde stifta bekantskap med. Skrämmande!

    SvaraRadera
  5. men vad vet du om att de var frukost sa de det till dej??? nu är det du som dömmer utan att ta reda på fakta!!!

    /A

    SvaraRadera
  6. Anonym - även om det var mellanmål (klockan 8 på morgonen?) så anser jag INTE att man ger sitt barn Nutrilett. Inte till lunch heller. Eller middag. Eller nattmål. Nutrilett är inte mat och skall inte ges till ett barn, punkt slut.

    SvaraRadera
  7. I 4 års tid när jag arbetade som ätstörningsbehandlare "la jag mig dagligen i" vad folk åt eller inte åt för att få dem att hitta tillbaka till ett normalt ätande och en bättre relation till sina kroppar.

    Barn behöver riktig frukost (precis som vuxna) för de behöver energi till lek, plugg och aktivitet. Att äta ett så kallat bantningspreparat i en busskur är varken hälsosamt (fysiskt eller psykiskt) och är faktiskt inte rätt miljö heller. Att äta på stående fot som vuxen är helt ok men jag tycker inte att det är nåt som man ska föra över på sina barn och framförallt inte när det gäller frukost. Dessutom så grundlägger hon ju hans matvanor, tankar om mat etc.

    Oj, det blir snart en c-uppsats men jag blir så upprörd faktiskt (men så har ju jag en massa kunskap och erfarenhet av att diskutera det här och vet vad som kan hända om maten inte fungerar eller man får lära in fel).

    Varm kram från Liv

    SvaraRadera
  8. ge aldrig mer godis till dina barn heller
    . nuriellt är nyttigare än godis iallafall!!!

    /A

    SvaraRadera
  9. Anonym - för det första har jag inga barn och för det andra har jag inga större planer på att ge mina eventuellt kommande barn varken godis eller Nutrilett. Men tack för din åsikt.

    SvaraRadera
  10. Sorgligt... Hur kan man ens komma pa tanken? Bara tanken pa att de kanske inte hann med frukost är ju läskig - men da kanske en banan hade varit bättre? Man far ju hoppas att pojken kanske far frukost pa fritids eller sa..?

    Kram pa dig!

    SvaraRadera
  11. Tyvärr är det väl allt för ofta som barn, ofrivilligt, dras med i sina föräldrars mer eller mindre sunda matvanor. Inte konstigt att sjukdomar såsom övervikt och diabets ökar bland den yngre befolkningen, för att inte tala om stress.

    SvaraRadera
  12. Hon kanske var sent ute, kanske var det en engångsföreteelse? Kanske hade han redan ätit gröt och fick baren i tillägg?

    Försöker hitta alternativ till den uppenbara idiotin...

    SvaraRadera
  13. All fejkmat går bort för mig. Allra helst lagar jag min mat för att veta vilka råvaror jag får i mig :-)

    SvaraRadera
  14. Så kan man ju skölja ner med lite Monster och så är måltiden komplett och den lilla kroppen på högvarv sen? Tur att var och en uppfostrar sina barn på sitt sätt... jag väljer inte deras sätt!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)