onsdag 2 september 2009

Tips från coachen

Som de flesta av er vet tränar jag en hel del, och enligt vissa ibland lite för mycket för mitt eget bästa...
Jag har gjort det ganska länge och har genom åren lärt känna en och annan likasinnad. Det är ganska bra att omge sig med människor som tränar mycket och/eller jobbar med träning när man själv gillar att träna. Man får nämligen en hel del tips och råd om både det ena och det andra. Vissa tips tar man åt sig, andra låter man gå in genom ena örat och ut genom det andra. Misstänker att det inte kommer att bli mindre av den varan nu när jag spenderar även hela min arbetstid på ett gym...
Jag har fram till nu kanske låtit det mesta passera förbi, eftersom jag är sjukt envis och har en föreställning om att jag känner min egen kropp bäst.

Nu har jag dock nappat på ett tips som jag fick för ett tag sen. Jag morgontränar ganska ofta och gör det alltid innan frukost. Med morgonträning menar jag oftast inte en morgonpromenad, utan snarare en mils löpning i ganska bra tempo. Min kropp gillar det och jag har ofattbart mycket energi direkt när jag vaknar. Dock har jag ju kanske förstått att det inte kan vara helt sunt för kroppen, glykogendepåerna är totalt tomma efter natten och man borde kanske inte ge sig ut och springa en mil.
När jag blev påmind av en person (som förmodligen vet bättre än jag) om att mina stackars muskler, som jag lägger ner en hel del tid på att få starkare och bättre, bara bryts ner när jag pressar kroppen som jag gör direkt på morgonen, och att jag iallafall borde ge den lite "byggstenar" innan jag knyter på mig skorna och drar iväg, tänkte jag om lite.
Jag vet ju egentligen det här, men den här gången bestämde jag mig för att ta till mig det han sa och göra som jag blev tillsagd.

Nu har jag därför en ny vän hemma. En vän som uppenbarligen är snäll mot mina muskler men riktigt elak mot mitt smaksinne (vansinnigt äcklig!). Låt mig presentera Amino-Pro Liquid, den osmakliga vätskan som jag numera tar en shot av varje morgon när jag tränar.
Jag vet, vissa av er kommer att säga att man inte ska ge kroppen en massa tillskott, men tränar man minst en timme, oftast två, om dagen måste man "fuska" lite ibland, så det så.
Time will tell om det gör någon nytta, jag lovar att hålla er uppdaterade.
Foto privat.

7 kommentarer:

  1. Intressant! Ser fram emot referat på din nya vän. Kanske det är nåt för oss som tränar på morgonen!

    SvaraRadera
  2. Det skadar aldrig att prova någonting nytt och får man dessutom tips av människor som man vet har sunda tankar och avsikter, känns det inte lika farligt.
    Hoppas att denna dryck ska hjälpa dig och få dina muskler att älska denna morgonritual lika mycket som hjärnan :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hm...Grattis att du lyssnar på nån "som vet bättre".
    Lycka Till min vän.
    Kram på dej :)

    SvaraRadera
  4. Kan inte hålla med om två saker: tillskott tycker inte jag är fusk ;) Att du skulle springa i ett "ganska bra" tempo - Du är ju som en raket tjejen :) Önskar så att jag sprang som Du! Vad är då ett riktigt bra tempo - U Bolt?!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag fick tips av en "höjdare" inom sånt där att dricka ett glas mjölk innan morgonträningen för att inte bryta ner kroppen. Kroppen behöver bara 10 minuter innan den har tillgodogjort sig den och sedan räcker det att fylla på efteråt. Perfekt för den med känslig mage som inte klarar av att käka frukost innan en löptur! :)

    SvaraRadera
  6. ser fram emot att läsa din utvärdering, om vilken effekt det får!! =)

    SvaraRadera
  7. Hmm, låter inte så gott men nog välbehövligt för dig. Som du vet så brottas jag också med äta-frukost-eller-inte-dilemmat när det gäller morgonträning. Den där vätskan låter som ett smidigt sätt att få i sig nånting iaf. Ska bli kul att läsa din utvärdering
    Kram

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)