söndag 13 september 2009

Tips från coachen, del 3

Min självutnämnde coach som kommer till mig med små tips och tricks ibland tipsade för ett tag sedan om den här boken - Idrottarens återhämtningsbok.
Jag är värdelös på att fokusera på återhämtning trots att jag lägger ner enormt mycket tid på träning, en ekvation som inte alls går ihop. Bestämde mig att beställa boken och har nu haft den hemma i ett par veckor. Har dock haft lite svårt att börja läsa den, den är tjock och innehåller enormt mycket fakta och ett fackspråk som kräver tid och fokus. Lathet kallas det visst.
Igår tog dock min lathet slut och byttes till nyfikenhet, och jag bestämde mig för att sätta igång! Michael Svensson, lektor i idrottsmedicin vid Umeå Universitet och en av författarna till boken, höll nämligen en minst sagt intressant och inspirerande föreläsning på Super Saturday!
Under en knapp timme fick han mig att tänka till vad jag ibland gör mot min kropp, och det jag fick höra om vikten av rätt kost, vila och hur kroppen fungerar under och efter träning fick mig att vilja veta mycket mer!
Idag känns verkligen som en bra dag att börja lära sig mer om återhämtning. Det blir en tidig kväll i säng med boken efter en minst sagt ansträngande dag igår...

Vad säger ni - är ni intresserade av att jag delar med mig av innehållet i boken längs vägen?

12 kommentarer:

  1. Tack Helena för dina fina ord! Det känns redan bättre. Och JA, jag är jätteintresserad av vad som sägs i boken!!!! Kram o godnatt

    SvaraRadera
  2. Ja jag vill jättegärna veta mer om innehållet i boken! =)

    SvaraRadera
  3. Vill jättegärna att du berättar om boken allt eftersom. Kram

    SvaraRadera
  4. Ibland behöver man den där extra puschen från något för att ta tag i något man länge skjutit på. Hoppas att du finner boken minst lika intressant som föreläsningen. Självklart vore det roligt om du ville dela med dig lite av din nyvunna visdom.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det skulle absolut uppskattas!

    Bra att du tar tag i den delen av träningen.
    Härligt att gå på sådana föreläsningar!

    SvaraRadera
  6. Absolut!
    Det är mycket roligare att läsa din blogg än ytterligare en bok med fackspråk (har bara sådana på min lista - flödesekonomi är dagens)
    Plocka ut godbitarna och servera dem på silverfat tack! :)

    SvaraRadera
  7. Det var inte jag som såg dig på Fridhemsplan, det var nog den andra Ingela :-)

    Önskar dig en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera
  8. gärna =)
    fortsätt komma med tips och idéer! din blogg är en enorm inspiration för mig! =)

    SvaraRadera
  9. Jag har läst just den boken och vill gärna höra hur du tolkar den !!

    SvaraRadera
  10. Återhämtning är viktigt!

    Dela gärna med Dig av boken och dess innehåll - vem vet, vi kanske är fler som vill läsa boken efteråt.. :)

    SvaraRadera
  11. Vi är självklart intresserade. :-) Jag är ännu sämre på återhämtning än på träning så det finns ett och annat att lära sig här.

    Ha en fantastisk måndag i solskenet!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)