söndag 15 augusti 2010

Grundlurad

Hemma igen efter en helg i Dalarna....trött och sliten men samtidigt otroligt glad. Det har varit en härlig helg fylld med skratt, kramar och kärlek!

Min moster blev rejält förvånad på sin födelsedag i fredags när jag och lillebror plötsligt dök upp från ingenstans tillsammans med hennes barn. Hon trodde att barnen satt på en buss från Stockholm och skulle hämta dem en timme senare när vi svängde in med bilen på gården och överraskade henne. Hon blev självklart hur glad som helst, och vi hade en lugn och mysig fredagskväll eftersom både hon och hennes man skulle jobba igår.

Intet anande åkte så moster till jobbet igår morse, övertygad om att överraskandet var över och trodde att ännu en lugn kväll väntade. Vad hon inte hade en aning om var att alla utom hon visste att så inte alls var fallet. Medan hon var på jobbet hade vi fullt upp därhemma. Diskade, städade och pysslade med en massa saker som verkligen inte hade någonting med en lugn kväll att göra. I ett annat hem, hemma hos min mamma, pysslades det också...älgstek, potatisgratäng och diverse annat ät - och drickbart förbereddes (TACK mamma för all hjälp!).
Min lilla tanke som poppade upp i mitt huvud för ett tag sen, om att ha en överraskningsfest för min kära moster, var på väg att bli verklighet utan att en enda liten misstanke hade vaknat hos henne...

På eftermiddagen åkte jag, min bror och våra två kusiner hem till mamma för att hålla oss hemifrån när moster kom hem från jobbet, och ett par timmar innan hon slutade skickade jag ett sms till henne. Hennes ena dotter fyller år idag, och eftersom både jag och min bror skulle åka hem från Dalarna idag skickade jag ett sms och bad henne göra sig iordning när hon kom hem efter jobbet och sa att vi skulle hämta upp henne för att åka iväg på en överraskningsutflykt med hennes dotter. Hon svalde lögnen helt och hållet och skickade tillbaka att det var världens bästa idé. Lite senare packade vi två bilar fulla med mat och dryck, åkte och hämtade mormor, mötte upp morbror (som moster inte hade träffat sen innan jul!) och lite annat löst folk för att i samlad trupp åka hem till moster.
Jag, lillebror och kusinerna åkte först och väl hemma låtsades vi inte om någonting. Moster trodde verkligen att vi skulle iväg på en utflykt, men hon hann knappt ut i hallen förrän det började svänga in bilar på gården...

Resten är historia - en historia värd att bevara. En massa glädjetårar, kramar och skratt. Blommor, presenter och glada återseenden. Mat, vin och mammas godaste tårta. Mer vin, musik och sköna diskussioner. Mer skratt, mer vin och en massa dans. Jägermeister, ännu mer dans och en kväll man aldrig vill ska ta slut. Diskberget jag grävde mig igenom imorse ville heller aldrig ta slut, men det var det värt...vad gör liksom det när man har har haft en fantastiskt lyckad fest för en helt fantastisk person (tusen tack till alla som var med och gjorde det möjligt!)!?

Vem trodde att den "lugna" lördagskvällen skulle sluta såhär, med ett provisoriskt dansgolv i vardagsrummet?

Jag älskar verkligen överraskningar, men är det något jag älskar mer så är det dubbla överraskningar. Låt oss överraska lite mer här i livet - det gör det lite mer värt att leva...
Foto by min kära kusin. Jag och moster dansar loss i natten...

1 kommentar:

  1. Underbart, kärleksfullt och sååå roligt. Jag älskar också överraskningar av liten och stor sort, sen gillar jag inte att vara i centrum så överraskningsfester är väl det jag kanske skulle ha svårt för.. ja,ja.. man har alltid nya utvecklingsområden.

    Kramar

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)