fredag 13 mars 2009

Primavera!

Läste i tidningen i morse att det nu officiellt är vår i huvudstaden, dygnsmedeltemperaturen har tydligen legat mellan 0 och 10 grader 7 dygn i sträck nu. Idag kan man faktiskt känna att det är så, lite varmare och sol! Äntligen!
När det är vår blir man sugen på glass eller något annat sött och läskande. Eller jag blir det iallafall. Något jag blev otroligt osugen på just idag är dock jordgubbsmilkshake från Burger King. Efter att ha läst kapitlet Svårfångade aromer i boken Den hemlige kocken (skriven av Mats-Eric Nilsson, rekommenderas!) får man nämligen reda på att et inte alls är jordgubb den smakar, utan bara än väl avvägd mängd av följande:
Amylacetat, amylbutryat, amylvalerat, anetol, anisylformiat, bensylacetat, bensylisobutyrat, smörsyra, cinnamyl isobutyrat, cinnamylvalerat, konjaksessensolja, diacetyl, dipropylketon, etylacetat, etylamylketon, etylbutyrat, etylcinnamat, etylheptanoat, etylheptylat, etyllaktat, etylmetylfenylglycidat, etylnitrat, etylpropionat, etylvalerat, heliotropin, hydroxyfenyl-2-butanon, alfa-ionon, isobutylantranilat, isobytulbutyrat, citronessensolja, maltol, 4-metylacetofenon, metylantranilat, metylbensoat, metylcinnamat, metylheptinkarbonat, metylnaftylketon, metylsalicylat, mintessensolja, neroliessensolja, nerolin, nerylisobutyrat, voilrotssmör, fenetylalkohol, rosenvattenrometer, gamma-undekalakton, vanillin och lösningsmedel.
YUMMIE!
Burger Kings motto är Have it your way. Jag vet en sak, ovanstående 48 ingredienser är inte my way iallafall. Om det är din way, ja, det är upp till dig.

3 kommentarer:

  1. Vet inte om jag håller med om det där med att våren är här. Jag vill ha barmark, torr mark och sol! :-)

    SvaraRadera
  2. Inte my way heller! Äckligt! Har också den boken och tjuvkikar lite emellanåt...

    Här är det definitivt inte vår. Det har snöat i massor här i Göteborg!

    Tack för grattiset!

    SvaraRadera
  3. håller med! Idag vaknade jag av att solen strålade in i lägenheten...jag fylldes av energi och kunde inte starta dagen på ett bättre sätt!
    kul att du oxå läst boken! jag är snart klar med hans bok "Äkta vara"..ska lägga upp en recension på bloggen sen...

    mao, det blir inga fler jordgubbsshaka á la BK för dig ngt mer? ;o)
    kram!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)