måndag 21 december 2009

Hon har somnat nu

Farmor...lilla farmor...har idag fått höra att cancern segrade.
Du var inte min men du kommer ändå alltid att vara lite farmor för mig.

Det känns som igår jag satt på din solvarma altan och drack kokkaffe. Åt dina kolakakor och lyssnade på när du stolt berättade om dina resor, alla äventyr och att femmans växel minsann var orörd på din bil.
Det känns inte längesedan vi satt där i din finsoffa och tittade på foton som inte visade mina egna minnen, men som ändå berörde mig till rysningar.
Det känns verkligen som nyligen som du mitt under släkt-karaoken, där någon knappt räknade med ditt deltagande, helt ogenerat frågade efter en sopkvast för att, i avsaknad av ett mic-stativ, kunna framföra Lena Philipsons Det gör ont på ett korrekt sätt.

Lilla farmor...det känns konstigt att jag fortfarande har geléburkar i mitt kylskåp som bär din handstil. Jag hoppas och tror dock att du mår bra nu och jag ler över att du med all säkerhet äntligen återigen sitter och pratar med de du älskar. Din älskade man och din saknade son som rycktes bort från dig alltför tidigt. Kanske blir du bjuden på en gin med grappo, utan is självklart.

Den elaka sjukdomen tog dig från jorden, men bar dig till en plats där jag hoppas att du nu känner total ro.
Sov gott, vi är många som saknar dig.

13 kommentarer:

  1. Med geléburkar i kylen är man alltid tillsammans. Ledsen för din skull och skickar en massa kramar!

    SvaraRadera
  2. Nej, så sorgligt!

    Styrkekramar från mig

    SvaraRadera
  3. Helena, sâ fint skrivet! Och du vet, hon kunde läsa varenda ord...

    XXX

    SvaraRadera
  4. Cancer är en fruktansvärd sjukdom som tar allt för många liv =/

    *styrkekram*

    SvaraRadera
  5. Fäller en tår och skänker en tanke till dig och din familj. Fint skrivet Helena.

    Otäcka cancer.

    STORA KRAMAR

    SvaraRadera
  6. Så vackert du skriver.
    Jag är säker på att din farmor befinner sig på en vacker plats och att hon mår bra.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Vad vackert skrivet Helena!
    Massor med varma och stora kramar från mig till dig!=)

    SvaraRadera
  8. Ord som berör,så fint Helena.
    Mina tankar går också till logen på midsommarafton.Känner mej stolt, att få ha träffat denna underbara farmor.
    Vi borde alla lyssna på våra äldre,de har så mycket tänkvärt att berätta.Ord som man kan plocka fram i minnet,när de ej längre finns med oss.
    Rösten som man minns,utstrålningen av lycka att någon lyssnar.Att någon tar sej tid.
    En stund är guld värt om än bara några minuter.

    Minnen kan ingen ta ifrån en....dom e bara mina.

    Vila i frid M.
    Sänder en tanke till dina nära o kära.

    I morron ses vi Helena....Välkommen till ett kallt Mora...just nu -20.
    Man blir varm av kramar :)

    SvaraRadera
  9. Varma kramar. Cancer är en hemsk sjukdom. Hoppas du får en mysig jul i Dalarna trots allt. Svänger du förbi Ludvika så får du ropa efter mig ;)

    SvaraRadera
  10. Vackert skrivet och med mycket kärlek... det kan hon nog läsa nånstans däruppe där hon läppjar på sin iskalla drink..

    Varm kram

    SvaraRadera
  11. Usch så sorgligt...hatar cancer.

    SvaraRadera
  12. Helena - Du kommer alltid att ha henne, fast på ett annat sätt.

    Stor varm kram!!!

    SvaraRadera

Ja, lämna gärna ett spår efter dig! :)